فرموده است : ازاحة للشّبهات ، الى قوله . . . تخويفا بالمثلات

اين عبارت اشاره به امورى است كه به مقصد بعثت نزديك مى‏باشد . امام ( ع ) به سه مقصد از مقاصد بعثت به شرح زير اشاره فرموده است :

اول بعثت ، از بين بردن شبهات است كه از اهمّ مقاصد بعثت به شمار مى‏آيد ، زيرا بر طرف كردن گرفتاريهاى دنيوى و شبهات باطل از دل مردم مهمترين مقصد شارع است .

دوّم علت زدودن شبهات به وسيله دين ، دليل روشنى است كه براى اثبات ادّعا اقامه مى‏شود و گفتارى راست كه حقيقت را در عمق دل مردم جاى مى‏دهد همچنان كه خداى تعالى فرموده است : « وَ جادِلْهم بِالّتى هِىَ اَحْسَن » [ 11 ] .

سوّم بر حذر داشتن گناهكاران از گناه به وسيله آيات نازله و ترساندن آنها از كيفرهايى كه به جنايتكاران خواهد رسيد ، همچنان كه خداوند متعال فرموده است : « اَفَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ اَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فى مَساكِنِهِمْ اِنَّ فى ذلِكَ لاياتٍ لاُولىِ النُّهى‏ » [ 12 ] .

اين ترسانيدن ، براهين و گفتار دينى را كه در آنها تحذير و انذار هست براى كسانى كه صفاى دل ندارند و صرف گفتار در آنها بى‏اثر است ثابت مى‏كند .

[ 10 ] حجر ( 15 ) : آيه ( 94 ) : آنچه به تو امر شده است آشكار ساز و از مشركان دورى كن .

[ 11 ] سوره نحل ( 16 ) : آيه ( 125 ) : و با اهل جدل با بهترين طريق مناظره كن .

[ 12 ] سوره طه ( 20 ) : آيه ( 128 ) : آيا براى هدايت آنها كافى نيست كه بسيارى از پيشينيان را ( كه طغيان و فساد كردند ) هلاك كرديم و اينها در مساكن ( ويران شده ) آنان رفت و آمد دارند در اينها دلائل روشنى است براى صاحبان عقل .

[ 482 ]