و سخن خداوند متعال : حضرت عيسى ( ع ) مثل براى على ( ع ) قرار گرفته است

« وَ لمَّا ضَرَبَ ابنُ مَريم مَثَلاً اِذا قَومُك مِنْهُ

[ 139 ] محتمل است كه پس از اعلام رسالت عمومى رسول خدا ( ص ) ، فاطمه اوّل زنى باشد كه به وى ايمان آورده و خديجه قبل از اعلام عمومى رسالت ايمان آورده باشد . م .

[ 185 ]

تَصُدُّونَ » [ 140 ] كه گفته‏اند در شأن على ( ع ) نازل شد . اين كه حضرت عيسى ( ع ) مثل براى على ( ع ) قرار گرفته است فضيلت بزرگى است . اين شأن نزول را ، سخن پيامبر ( ص ) تأييد مى‏كند : « اگر نمى‏ترسيدم از امّتم آنچه نصارا درباره عيسى گفتند درباره تو بگويند ، امروز درباره تو چيزى را مى‏گفتم كه پس از گفتار من بر هيچ جمعيّتى نگذارى مگر اين كه خاك كف پايت را به عنوان تبرّك بردارند » [ 141 ] .

اقتضاى سخن پيامبر ( ص ) اين است كه اگر على ( ع ) را توصيف مى‏كرد ناگزير به اوصافى كه عيسى بدان توصيف شده است وصف مى‏كرد . همان اوصافى كه نصارا به خاطر آن اوصاف عيسى ( ع ) را خدا دانستند .