3 قوله عليه السلام : و المغبون من غبن نفسه .

مقصود از « غبن » داشتن نفس بر اثر معصيت اين است كه موجب دخول در جهنم مى‏شود . گويا انسان به

[ 602 ]

پيروى از شيطان ، خود را فريب داده است ، و آنچه از پاداشهاى اخروى و ثواب خداوندى بهره‏اش بوده از دست داده و زيان كرده است . با توجّه به اين كه سعادت آخرت با ارزش‏ترين چيزى است ، كه مورد رقابت قرار مى‏گيرد ، محروم از آن ،

بالاترين زيان را برده است . براى بيان همين منظور امام ( ع ) كلام را به صورت حصر و مبالغه ذكر كرده است . هر چند كلام شكل خبرى دارد ، ولى مفهوم آن نهى از معصيت بوده ، و با بيان غبن نفس ، گناه كردن را امرى نفرت‏انگيز جلوه مى‏دهد .