قسم يكم رسالت جزئى

تاريخ بشرى بطور فراوان شاهد اين قسم از رسالت‏ها بوده است . مانند رسالت علمى ، رسالت فلسفى ، رسالت هنرى ، رسالت حقوقى ، رسالت سياسى و رسالت مذهبى . . . هر فرد يا گروهى از انسان‏ها كه در باره اشاعه و ترويج و تحقق بخشيدن بيكى از موضوعات مزبور در راه پيشبرد انسانيت و تصفيه آن موضوعات از آلودگى‏ها در طريق بهره‏بردارى از آن‏ها بمعناى تعهّد انسانى ، دست بشناخت و تصرف بزند ، چنين شخصى رسالتى بعهده گرفته است .

اگر مبناى تعهّد ، عنصر اساسى اشاعه و تحقق بخشيدن به مختصات انسانى قرار نگيرد ، هر اندازه هم كه نتايج فعاليّت‏ها در موضوعات مزبوره چشمگير باشد ،

از نتايج فعاليّت زنبور عسلى تجاوز نخواهد كرد ، زيرا زنبور عسل تعهد آزادانه در توليد عسل ندارد . بعبارت ديگر اين جاندار با هدف‏گيرى ايده آلى كه بالاتر از موقعيت خود بوده و او را وادار به فعاليت آزادانه از روى تعهد براى رسيدن بآن هدف نمايد ، كارى را انجام نميدهد .

در جوامع امروزى ، صدها بلكه هزارها فعاليّت در پيشبرد مختصات انسانى صورت ميگيرند و همه آنان چه صراحتا و چه با اشاره و بطور ضمنى دم از رسالت ميزنند ، ولى با تحقيق لازم و كافى روشن ميشود كه آنان سوداگران ماهرى

[ 55 ]

هستند كه براى آنان نه انسانيتى مطرح است و نه رسالتى درباره آن انسانيت . اينان با تمام هشيارى و زيركى كلمه رسالت را در امتيازاتى كه ميخواهند بدست بياورند ،

مبتذل نموده و بكار ميبرند . اينان : 1 پول ميخواهند 2 نام و افتخار ميجويند 3 تعصّب بر نژاد ميورزند 4 شهرت اجتماعى ميخواهند 5 كمبودهاى خود را درباره جلب محبّت ديگران به خويشتن جبران ميكنند 6 تقليد انعكاسى ميكنند 7 از تحريك احساسات ديگران و متوجّه ساختن آنان به اينكه كارى كرده‏اند ، لذّت‏ها ميبرند .

در يك عبارت مختصر : سوداگران ماهرى هستند كه با روپوش رسالت ، خود را تسليت داده و خوشحال نموده و ديگران را مى‏فريبند .

خدا كند كه آنان حتى با اين نيّت لذت طلبى و سودجويى كه وارد ميدان فعاليت ميشوند ، نوعى از آگاهى و هشيارى درباره عظمت موضوع مورد سودا گرى‏شان پيدا كنند و دست از فعاليت ضدّ رسالت بردارند .

بهر حال ، قسم يكم رسالت جزئى است كه شناخت و دگرگون ساختن تكاملى انسان را در قلمرو خاصّى از امتيازات انسانى بعهده گرفته و با احساس تعهد برين دست به كار ميشود .