ظرف علم و مرجع قوانين او

ائمه معصومين عليهم السلام گيرنده علوم پيامبر و مرجع قوانينى كه آورده بود مى‏باشند . تاكنون هيچ محقق كلامى و تاريخى و ادبى و فقاهى و اجتماعى چه در زمان خود ائمه معصومين عليهم السلام و چه در قرون و اعصار بعدى ، نتوانسته‏اند در علوم و معارف آنان اشكال و اعتراضى وارد نمايند . و ديده نشده است كه ائمه معصومين ( ع ) در برابر سئوالى ناتوان بمانند ، با اينكه مى‏دانيم متصديان امور در دوران بنى‏اميه و بنى‏عبّاس كوشش‏هاى جدّى براى گرفتن نكته ضعف با راه‏هاى گوناگون از آن پيشوايان الهى داشته‏اند . كتاب مغز متفكر شيعه كه در دوران ما به وسيله دانشمندان اروپايى درباره علوم و معارف جعفر بن محمد عليهما السلام تأليف شده است ، خيره‏كننده و فوق تصور است .

در منابع معتبر اسلامى مناظرها و گفتگوهاى ائمه با اصحاب مكتب‏هاى آن روز كه ريشه‏هاى اصلى ايده‏ئولوژى‏ها و جهان‏بينى‏هاى امروز است ، ثبت شده است 1 .

از نظر شناخت عقايد و احكام و ساير معارف اسلامى ، روشن است كه ائمه معصومين در عالى‏ترين مقام بوده‏اند و چنانكه در تفسير موضوعى متذكر خواهيم گشت ،

اتصال آنان به معدن وحى ، حقيقى ثابت شده است [ 1 ] .

در كتاب كافى در ابواب متعددى اين مسئله وجود دارد كه ائمه معصومين منبع الهى علوم و معارف خود را از پيامبر اكرم ( ص ) گرفته‏اند .

( 1 ) اينكه ريشه‏هاى اصلى مكتب‏ها و جهان‏بينى‏هاى امروز از دوران‏هاى گذشته است ،

تقريبا مورد اتفاق است ، اين عبارت را دقت فرماييد :

« تقريبا نطفه تمامى سيستم‏هاى جهان‏بينى بشرى را مى‏توان از اشكال متنوع فلسفه يونان قديم پيدا نمود » . ماترياليسم ديالكتيك و مكتب‏هاى فلسفى يونان قديم ص 7 م ح .

[ 278 ]

18 بهم اقام انحناء ظهره و اذهب ارتعاد فرائصه ( بوسيله آنان خميدگى پشت دين را راست و لرزش پهلوهاى آن را بسكون و آرامش مبدل ساخت ) .