1 فضل الجهاد

أمّا بعد ، فإنّ الجهاد باب من أبواب الجنّة ، فتحه اللّه لخاصّة أوليائه ،

و هو لباس التّقوى ، و درع اللّه الحصينة ، و جنّته الوثيقة ، فمن تركه رغبة عنه ألبسه اللّه ثوب الذّلّ ، و شمله البلاء ، و ديّث بالصّغار و القماءة ، و ضرب على قلبه بالإسهاب ، و أديل الحقّ منه بتضييع الجهاد ، و سيم الخسف ، و منع النّصف . [ 1 346 ] ( 1 ) 2 ذمّ أصحابه لتخاذلهم و تثاقلهم

ألا و إنّي قد دعوتكم إلى قتال هؤلاء القوم ليلا و نهارا ، و سرّا و إعلانا ،

و قلت لكم اغزوهم قبل أن يغزوكم ، فو اللّه ما غزي قوم قطّ في عقر دارهم إلاّ

[ 341 ]

27 جهاد از جمله خطبه‏هاى آن حضرت ، عليه السّلام است 1 برترى و بهره‏هاى جهاد

پس ( از حمد خدا و درود بر رسول اكرم ) در حقيقت جهاد درى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را به روى اولياى خاصّ خود گشوده است . جهاد لباس تقوى ، و زره رخنه ناپذير ، و سپر محكم خدائيست ، ( بواسطه جهاد نفوذ بدخواهان از ميان مى‏رود و امنيّت اجتماعى برقرار مى‏گردد ، و تقواى فردى و جمعى محفوظ مى‏ماند .

در نتيجه جهاد راه كمال و فضايل گشوده مى‏شود ، و در فردوس به روى مردم باز مى‏گردد ، و نسيم آن ابرهاى تيره نااميدى را پراكنده مى‏كند ) .

پس هر كس از روى بى‏ميلى ، جهاد را ترك كند ، بى‏شك خداوند جامه ذلت بر او بپوشاند ، و بلا از هر طرف او را فرا گيرد ، و زبونى و بيغيرتى بر او مسلّط ، و پرده‏هاى بيهشى و پرگويى بيخردانه بر قلبش زده شود ، دولت حق با اهمال در جهاد ، از او برگشته به ديگران منتقل ، نشانه و اثر بدبختى و فنا بر چهره‏اش نمودار ، و از حق و انصاف منع گردد . [ 1 347 ] ( 1 ) 2 سرزنش ياران نافرمان و سست عنصر

خوب به ياد داريد و مى‏دانيد كه من شما را به كارزار با اين قوم ، شب و روز و نهان و آشكارا ، دعوت كردم و به شما گفتم كه در جنگ با آن افراد پيشى گيريد ، قبل از آنكه به سراغتان آيند ، چه به خدا سوگند هيچ قومى در ميان خانه خود مورد حمله

[ 342 ]

ذلّوا . فتواكلتم و تخاذلتم حتّى شنّت عليكم الغارات ، و ملكت عليكم الأوطان . ( 2 ) هذا أخو غامد قد وردت خيله الأنبار ، و قتل حسّان بن حسّان البكريّ ،

و أزال خيلكم عن مسالحها ، و لقد بلغني أنّ الرّجل منهم كان يدخل على المرأة المسلمة و الأخرى المعاهدة ، فينتزع حجلها و قلبها و قلائدها و رعاثها . ما تمتنع منه إلاّ بالإسترجاع و الإسترحام ، ثمّ انصرفوا وافرين ما نال رجلا منهم كلم و لا أريق له دم ، فلو أنّ أمرءا مسلما مات من بعد هذا أسفا ما كان به ملوما ، بل كان به عندي جديرا [ 2 346 ] ( 3 )