دانلود كتاب تحفةالملوك‏ في ‏السيروالسلوك

بسم الله الرحمن الرّحيم

دانلود كتاب تحفةالملوك‏ في ‏السيروالسلوك

مولف مرحوم سيّد مهدى بحر العلوم رضوان اللّه عليه

بصورت فايل متنيword

بسم الله الرحمن الرّحيم‏و به نستعين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا محمّد و آله الطّاهرين و اللّعنة على أعدائهم أجمعين و بعد، اين حقير فقير در زمان اشتغال به تحصيل در حوزه مقدسه علميّه (قم) برخورد به رساله‏اى خطّى نمودم كه در عنوانش نوشته بود: «تحفة الملوك في السّير و السّلوك. منسوب إلى مولانا السيّد مهدى بحر العلوم» اين نسخه متعلّق به مرحوم حجة الاسلام حاج شيخ عباس طهرانى بود. و چون براى من بسيار جالب بود از مشار إليه براى استنساخ به عنوان امانت گرفتم و در سنه 1366 هجريّه قمريه براى خود از روى آن نسخه نوشتم. اين نسخه بسيار مغلوط بود بطورى كه در بعضى از مواضع اصلا مفهم معنى نبود، لذا در صدد بودم كه نسخه صحيحى بدست آورده و تصحيح كنم، تا چون براى تحصيل به نجف اشرف مشرّف شدم يك نسخه از آن را نزد حضرت حجّة الاسلام آية الله حاج شيخ عباس هاتف قوچانى دامت بركاته يافتم و از ايشان به عنوان امانت گرفتم لكن آن نسخه نيز بسيار مغلوط بود و جز تصحيح بعضى از موارد قليل، مفيد فايده نبود.

در هنگام مراجعت از نجف اشرف در سال 1376 هجريّه قمريه در يك بار كه به خدمت استاد مكرّم حضرت علامه طباطبائى مدّ ظلّه العالى مشرّف شدم ايشان فرمودند: در نزد من يك نسخه بسيار صحيح موجود است كه به خط خود استنساخ نموده‏ام. و اضافه كردند وقتى كه من در تبريز مشغول تحصيل بودم به يك نسخه برخورد نمودم و استنساخ كردم، اين نسخه بسيار مغلوط بود و چون به نجف اشرف مشرّف شدم نظير اين نسخه را نزد آية الله استادمان مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى رضوان الله عليه يافتم آن نسخه هم مانند نسخه من مغلوط بود و سپس معلوم شد كه نسخه ايشان و نسخه‏اى كه من از روى آن براى خود استنساخ نموده‏ام هر دو از روى يك نسخه بوده است. نسخه مرحوم قاضى با خطى غير مرغوب مانند خط طفل تازه به مدرسه رفته نوشته شده و لذا در آن اغلاط بسيارى مشاهده مى‏شد، ليكن اخيرا يك نسخه بسيار صحيح با خطى بسيار زيبا و كاغذى عالى و جدول كشى شده نزد استاد خود در علوم رياضيات و هيئت: مرحوم آقا سيد ابو القاسم خونسارى يافتم و از ايشان براى استنساخ گرفتم و در سنه 1354 هجريّه قمريه از روى آن نسخه‏اى برداشتم. و تاريخ كتابت آن نسخه منسوخ منها، نود سال قبل از زمان استنساخ من بود… تمام شد كلام استاد علامه طباطبائى مدّ ظلّه.

حقير براى استنساخ، نسخه ايشان را به عنوان امانت گرفتم و ايشان با كمال بزرگوارى كه هميشه شيمه ايشان بوده است مرحمت كردند. و با كمال دقت اين نسخه حاضر را كه ملاحظه مى‏شود از روى نسخه ايشان استنساخ نمودم. بنا بر اين، اين نسخه بسيار صحيح و قابل اعتماد است. اين راجع به تاريخچه صحّت املائى و انشائى نسخه.

اما راجع به صحّت انتسابش به مرحوم سيّد مهدى بحر العلوم رضوان اللّه عليه، عرض مى‏شود كه حقير خود شفاها از مرحوم آية اللّه آقا ميرزا

سيد عبد الهادى شيرازى رضوان الله عليه شنيدم كه مى‏فرمودند: در نزد من به ظنّ قوى اين رساله – جز قسمتهاى آخر آن – متعلّق و به انشاء بحر العلوم است.

و نيز شفاها از مرحوم علامه خبير آية الله آقاى شيخ آقا بزرگ طهرانى – كه از مشايخ اجازه حقير هستند – شنيدم كه مى‏فرمودند: در نزد من نيز اين رساله – غير از قسمتهاى اخير آن – به قلم مرحوم بحر العلوم است.

و…

براي دانلود كتاب تحفةالملوك‏ في ‏السيروالسلوك برروي لينك زير كليك كنيد

تحفةالملوك

متأسفانه بدلیل هک شدن سایت توسط وهابی ها تمامی فایل کتاب ها از بین رفته و بیشترین انها برکردانده شده و فقط این کتاب و چندین جلد دیگر هنوز موفق به بازگردانی نشده ام چون فایلش موجود نیست

شرمنده

یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.