دانلود کتاب «اسرار الصلوة» بصورت جاوا

دانلود کتاب «اسرار الصلوة» بصورت جاوا

(مقدمة)

بسم اللّه الرّحمن الرحيم‏ كتابى كه اينك ترجمه آن تقديم حضور خوانندگان مى‏شود، كتاب شريف «اسرار الصلوة» اثر عارف كامل مرحوم آية اللّه حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى است. مرحوم ملكى در تبريز متولد شد، و پس از تحصيل مقدمات، عازم نجف اشرف گشت، [1] و دوران جوانى را در اين شهر بتحصيل علم و دانش سپرى نمود.

استاد ايشان در فقه، مرحوم آية اللّه حاج آقا رضا همدانى، و در اصول، مرحوم آخوند ملا محمد كاظم خراسانى و در عرفان و اخلاق و سلوك، مرحوم ملا حسين قلى همدانى، رضوان اللّه عليهم اجمعين، بوده است.

مرحوم ملكى در سال 1321 هجرى قمرى به ايران آمد، و در تبريز به ترويج احكام و تهذيب نفوس پرداخت و در سال 1329 بخاطر نامساعد بودن اوضاع تبريز به قم مهاجرت نمود و در تشكيل حوزه‏

__________________________________________________

[1] آنچه كه مربوط به شرح حال ايشان مى‏شود از مقدمه كتاب شريف رسالة لقاء اللّه به قلم جناب آقاى سيد احمد فهرى، و كتاب حكماء و عرفاء متأخر بر ملا صدرا اقتباس شده است.

أسرارالصلاة ص : 4

علميه فعلى قم كه بهمت مرحوم حاج شيخ عبد الكريم حائرى رضوان اللّه عليه تأسيس شد سهم بسزائى داشت.

مرحوم ملكى در سال 1343 دار فانى را وداع گفت و در مقبره شيخان قم بخاك سپرده شد.

حجة الاسلام حاج سيد احمد فهرى در مقدّمه كتاب شريف رساله لقاء اللّه كيفيت رحلت آن بزرگوار را چنين بيان ميكند:

«شنيدم از زاهد عابد ورع مرحوم آقاى حاج آقا حسين فاطمى قمى قدس سره كه از دوستان مرحوم ملكى بود كه فرمود از مسجد جمكران بازگشتم در منزل بمن گفتند كه آقاى حاج ميرزا جواد جوياى حال تو شده است، فرمود: من با سابقه كسالتى كه از ايشان داشتم با عجله بخدمتش رفتم (و بگمانم فرمود عصر جمعه بود) ديدم ايشان استحمام كرده و خضاب بسته و پاك و پاكيزه در بستر بيمارى افتاده و آماده اداى نماز ظهر و عصر است. در ميان بستر شروع به گفتن اذان و اقامه كرد و دعاى تكبيرات افتتاحيه را خواند و همين كه به تكبيرة – الاحرام رسيد و گفت اللّه اكبر روح مقدسش از بدن اقدسش بعالم قدس پرواز كرد».

و اما سخنى هم در مورد خود اين كتاب، قبل از اينكه بمعرفى كتاب بپردازم ناچار از بيان مقدمه‏اى هستم، و آن اينكه همان گونه كه در حديث آمده است كه ذات اقدس حق خطاب به بندگان خود مى‏فرمايد:عبدى اطعنى حتّى اجعلك مثلى،،

بنده من مرا اطاعت نما تا تو را مثل خود گردانم. و در جاى ديگر مى‏فرمايد:

لا يزال العبد يتقرّب الّى بالنّوافل حتّى‏

أسرارالصلاة ص : 5

احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و يده الّذى يبطش بها…

پيوسته بنده بواسطه انجام نوافل بمن نزديك مى‏گردد تا آنجا كه او را دوست بدارم. پس آنگاه كه او را دوست بدارم گوش او خواهم شد كه با آن مى‏شنود، و چشم او خواهم گشت كه با آن مى‏بيند، و دست او خواهم گشت كه بالا و پائين ميبرد… هر چه مقام عبوديت و بندگى انسان كامل‏تر شود، و قرب و نزديكى بنده بخدا بيشتر گردد، خاصيت ربوبيت و پروردگارى در اعمال و اقوال او بيشتر ميشود.

و همانگونه كه امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد:العبوديّة جوهره كنهها الرّبوبيّة،

بندگى جوهره‏اى است كه حقيقت آن ربوبيت و پروردگارى است، بنده بر اثر عبوديت به مرتبه‏اى ميرسد كه دستش دست خدا، و گوشش گوش خدا، و ديده‏اش ديده خدا مى‏گردد و در اين مرتبه است كه از آن ولايت مطلقه‏اى كه ذات اقدس حق بر سر تا سر عالم هستى دارد بهره‏اى نصيب او مى‏گردد و قدرت تصرف در آفاق و انفس برايش حاصل مى‏شود، كه انبياء الهى و اولياء او در صف مقدم رهروان اين راه هستند، و سالكان إلى اللّه و عارفان بحق هر يك بحسب بهره‏اى كه از عبوديت و بندگى پروردگارى گرفته‏اند در مراتب بعدى قرار دارند، و اگر ما مى‏بينيم كه سخنان پيامبران و اولياء الهى اين قدر در دلها اثر مى‏گذارد، و آنان در يك برخورد انسان را از خود بيخود نموده و بسمت خود مى‏كشند ثمره همين خاصيت و اثر ولايتى است كه در كلام آنها نهفته است، از اين مرتبه كه بگذريم و مراتب پائين‏تر را مورد دقت قرار دهيم باز اين اثر را در سخنان بزرگان از عرفاء و سالكان إلى اللّه

و….

 

برای دانلود کتاب «اسرار الصلوة» بصورت جاوا بر روی لینک زیر کلیک کنید

أسرارالصلاة

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.