اعتياد به ورزش

اعتياد به ورزش

زندگي بايد براساس روايات به چهار بخش كسب و كار حلال، عبادت، معاشرت با افراد سالم و استفاده از لذت هاي حلال تقسيم شود. ورزش يكي از مهم ترين تفريحات است كه بايد به شكل عادت در بيايد تا لذت بخش شود. چگونه باانگیزه بمانیم؟ اکثر ما دوستانی داریم که حتی یک روز هم ورزش را از دست نمی دهند و برنامه ای منظم دارند. کسانی که دوست دارند از اهداف تناسب اندامشان مرتب صحبت کنند. شاید به آنها حسادت کنیم! اما برایتان خبر خوبی داریم، همه ما پتانسیل رسیدن به تناسب اندام را داریم. در ادامه راه هایی به شما نشان می دهیم تا بتوانید ورزش را تبدیل به یک عادت کنید.
زود بیدار شوید
همین حالا ساعت خود را برای صبح زود کوک کنید و همه ی وسائلی که برای ورزش نیاز دارید را آماده کنید( به محض اینکه زنگ ساعتتان به صدا در آمد یک چراغ روشن کنید، با این کار سریعتر بیدار می شوید ). هر روز در یک ساعت مشخص ورزش کردن کمکتان می کند سریع پیشرفت کنید. تحقیقات زیادی نشان داده اند کسانی که صبح زود ورزش می کنند نسبت به کسانی که در ساعات دیگر این کار را می کنند بیشتر به این کار پایبند می مانند. همچنین اگر همان اول صبح ورزشتان را انجام دهید دیگر گرفتاری هایی که ممکن است در طول روز برایتان پیش بیایید مهم نیستند چون شما خیالتان راحت است.
شش هفته اختصاص دهید
بعضی ها می گویند اگر می خواهی یک چیز تبدیل به عادت شود 21 روز مرتب آن کار را انجام بده. اما در مورد ورزش نیاز است بیشتر وقت بگذارید. ربکا وول، مربی ورزش و مدیر چندین باشگاه ورزشی در نیویورک می گوید: برای ورزش 6 هفته وقت لازم است، این دقیقا مدت زمانی است که می توانید تغییرات ورزش را در بدن خود ببینید. او می گوید وقتی این تغییرات را ببینید دیگر دلتان نمی خواهد به آنچه قبلا بودید بازگردید. این دقیقا زمانی است که اگر یک روز ورزش را از دست بدهید احساس بدی پیدا می کنید چون به حال خوب بعد از ورزش عادت کردید.
ورزش خود را پیدا کنید
شاید از تکرار یک ورزش خسته شوید از آن دیگر خوشتان نیاید، و یا در روز اول ورزش به خود آسیب برسانید اما این اتفاقات به آن معنا نیست که کل این ورزشها برای شما ساخته نشده، پس دوباره به میدان بازگردید و ورزش مناسب خود را پیدا کنید. ورزشی پیدا کنید که به بدنتان فرم دهد و از این یکنواختی روزانه بیرون بیایید. وقتی ورزش مناسب خود را پیدا می کنید زمان برایتان زود می گذرد و این نشانه ی لذت بردن از آن ورزش است. هالند مربی ورزش می گوید: من هیچ وقت به این فکر نمی کنم که به ورزش می روم چون می خواهم از آن لذت ببرم، همین که فکر کنید این کار اجباریست و ورزش می کنید خود یک سیگنال منفی است.
به یک گروه ملحق شوید
ورزش با دوستان لذت بیشتری دارد، همچنین وقتی دیگران شما را می بینند برایتان سخت می شود که جا بزنید و ورزش را ادامه ندهید. این کار ارزش «حمایت گروهی» را به شما نشان خواهد داد، که باید بخشی جدایی ناپذیر از هر برنامه ورزشی باشد. گروه ورزشی که به آن ملحق می شوید می تواند شامل افرادی باشد که در باشگاه با آنها ورزش می کنید و یا می تواند یکی از دوستانتان باشد که صبح ها با او به پیاده روی می روید. حتی می توانید با دوستان یا همکاران خود وارد یک رقابت تناسب اندام شوید، این کار انگیزه برای ورزش را چند برابر می کند.
آسانش کنید
فکر کنید چه زمانی، کجا و چطور می توانید بهترین ورزش را انجام دهید، همان را تبدیل کنید به روتین روزانه ی خود. حتما لازم نیست مسیری طولانی را برای رفتن به باشگاه ورزشی بپیمایید، این کار می تواند انگیزه را کم کند. برای بعضی ورزش در باشگاه نزدیک خانه یا محل کارشان راحت است، بعضی نیز دوست دارند در خانه ی خود ورزش کنند ( البته فراموش نکنید که جایی را برای ورزش کردن آخر هفته ها در نظر بگیرید ). سعی کنید از قبل برنامه ریزی کنید تا بتوانید هر چه برای ورزش لازم دارید را آماده داشته باشید.
بیش از حد انجام ندهید
افراد تازه کار و یا کسانی که بعد از چند مدت به ورزش کردن بازگشته اند باید مواظب باشند حرکات را بیش از حد انجام ندهند، حتی ممکن است انجام یک حرکت برایتان خیلی زود باشد و باعث آسیب رسیدن به عضلات شود، این صدمه ها می تواند کاری کند برای مدتی طولانی از ورزش کردن بازبمانید. اینکه بعد از ورزش به مدت یک یا دو روز احساس درد یا کوفتگی داشته باشید طبیعی است، چون مدتی از عضلات درست استفاده نکردید. اما اگر احساس بیماری و یا خستگی مزمن داشتید مشخص است که بیش از حد ورزش کردید. یک برنامه ورزشی منظم را پیش بگیرید تا از چنین مشکلاتی دور بمانید.
از تکنولوژی استفاده کنید و اجتماعی باشید
برای بعضی افراد حس خوب بعد از ورزش کافیست تا بتوانند برنامه خود را ادامه دهند. اما کسانی هم هستند که به چیزی محسوس تر نیاز دارند تا هر روز صبح از جایشان بلند شوند و به ورزش بروند. بعضی برنامه های کامپیوتری ورزشی که روند ورزش را پیگیری می کنند می تواند کمکتان کند. تکنولوژی می تواند کمکتان کند هر روز با رکورد روز قبل خود رقابت کنید. حتی می توانید از سايت هايي که عضو آنها هستید نیز کمک بگیرید، مثلا برنامه ورزشی که پیش گرفته اید را به اشتراک بگذارید، همین که دوستانتان درباره روند ورزشتان بپرسند می تواند عامل افزایش انگیزه در شما شود چون دوست ندارید آنها را از خود ناامید کنید.
برای خود قانون بگذارید
می توانید در مواقع خاص ورزش کنید، مثلا می توانید هنگام دیدن برنامه ای که مورد علاقه تان است روی تردمیل بدوید یا پیاده روی کنید، یا می توانید هنگام ورزش به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید. همچنین می توانید میان وعده مورد علاقه خود را تنها بعد از ورزش میل کنید و در دیگر مواقع این اجازه را به خود ندهید.
کالری دریافتی روزانه خود را حساب کنید
این مورد شاید زیاد ربطی به ورزش نداشته باشد، اما دقت به آنچه وارد بدن خود می کنید می تواند شما را از وضعیت آگاه تر کند. داشتن دفترچه پیگیری کالری دریافتی و میزان ورزش کمک تان می کند بهتر بتوانید برای خود برنامه ریزی کنید. تحقیقات نشان داده افرادی که از فعالیت و غذایی که در روز می خورند یادداشت برداری می کنند راحت تر می توانند به اهداف تناسب وزن و اندام خود برسند.
برای خود اهداف در دسترس قرار دهید
اکثریت قریب به اتفاق افراد اهداف درستی برای خود در نظر نمی گیرند، این اهداف معمولا بیش از حد بلند پروازانه و غیر قابل دسترس است. هدف باید منطقی تعیین شود مثلا کاهش 4 یا 3 کیلو در یک ماه و یا بالا بردن توانایی در دویدن در دو ماه. وقتی به هدفی رسیدید می توانید پا فراتر بگذارید. برای این که در مسیر باقی بمانید اهداف خود را در دسترس قرار دهید.
از باشگاه صرف نظر کنید
اگر هر روز به باشگاه رفتن مساعد برنامه های روزانه تان نیست خود را مجبور نکنید. به لطف دی وی دی های ورزشی و انواع روتین های ورزشی که در فضای مجازی وجود دارد ورزش در خانه حتی با وجود برنامه روزانه ی شلوغ از هر زمانی آسان تر شده است.
برنامه ی خود را بنویسید
تحقیقات نشان داده افرادی که از قبل تصمیم می گیرند و یادداشت می کنند که در دوهفته آینده چه مقدار می خواهند ورزش کنند و این کار را در چه روزهایی و به چه مدت انجام می دهند در انجام روتین ورزشی خود موفق تر بوده اند.
مقدمات بچینید
مهمترین چیز برای ایجاد یک روتین منظم، چه ورزش باشد چه چیز دیگر، این است که واقعا تبدیل به عادتش کنید. انجام مرتب یک کار به مرور زمان تبدیل به عادت می شود اما می توانید این روند را با ایجاد مقدمات برای آن کار سرعت ببخشید، مثلا صبح قبل از ورزش یک لیوان قهوه میل کنید، تشک یوگای خود را جلوی تلوزیون پهن کنید، قبل از اینکه به پیاده روی یا دویدن بروید به یکی از نغمات دلنشين قرآن، دعا ها يا آهنگ های مشروع و مورد علاقه خود گوش دهید. وقتی چنین مقدماتی را قبل از ورزش داشته باشید به مغز علامت داده می شود که الان وقت بهانه نیست باید ورزش را شروع کنی.
برای یک گردش توام با ورزش برنامه ریزی کنید
ترکیب گردش با ورزش یک پاداش عالی است، و به افراد کمک میکند به اهدافی که دارند برسند. می خواهید به شهر هایی بروید که جاهای دیدنی دارد؟ می توانید در آن شهر به دنبال ایستگاه هایی باشید که دوچرخه کرایه می دهند و یا می توانید مسیر را همراه دوستان یا خانواده پیاده طی کنید. حالا هم ورزشی که می خواستید را انجام می دهید و هم تجربه ای فراموش نشدنی را کسب کردید.
خواب شب
با توجه به اولین نکته اگر بخواهید هر روز صبح زود از خواب بیدار شوید باید خواب کافی نیز داشته باشید ( 7 تا 8 ساعت خواب برای افراد بالغ ) پس سعی کنید شب ها کمی زودتر بخوابید، البته تحقیقات نشان داده کسانی که صبح ها ورزش می کنند شب راحت تر به خواب می روند. با این حال سعی کنید هر شب 15 دقیقه زودتر بخوابید و 15 دقیقه نیز زودتر بیدار شوید تا کم کم به آن زمان هدف برسید.[1]

پی نوشت :
سايت كرماني دات كام؛ تاريخ مراجعه: 5/9/1393.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.