مطالعه معنادار

مطالعه معنادار

برای اینکه یادگیری مفید باشد باید به گونه ای مناسب با اطلاعات موجود در حافظه ی دراز مدت ارتباط یابد. برای این کار می باید مطالب تازه وارد شناسایی، و ارتباطشان با مطالب پیشین مشخص بشود. این کار معنا دادن به یادگیری است. برای این کار لازم است:
الف) مطالب را به آنچه از پیش می دانید ربط دهید. از مطالب موجود ذهنی خود برای با معنا ساختن اطلاعات دریافتی جدید استفاده کنید. برای مثال می توانید از تشبیه استفاده کنید. برای مثال، یوزپلنگ شبیه پلنگ است.
ب) موضوعات فرعی کتاب را به مفاهیم یا اصول اساسی ربط دهید و بکوشید تضادهای موجود در اطلاعات ارائه شده را برطرف کنید.
ج) در مطالعه ای که انجام می دهید، نقطه ای مورد علاقه بیابید. اگر چیزی نیافتید، شاید لازم باشد آن را تغییر دهید. اگر تنها خود تکلیف را دوست ندارید، آن را به هدفتان نسبت دهید. برای مثال، ممکن است فردی رانندگی را دوست نداشته باشد، ولی رانندگی در کوهستان هنگام بهار را دوست داشته باشد. [1]

پی نوشت :
1. ابوالفضل ابراهیمی، تحصیلات با طعم شکلات، ص50.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.