فواید ازدواج

فواید ازدواج

ازدواج سنتی است بسیار مقدس و مفید که مورد قبول انسان‌ها در طول تاریخ بوده است. ازدواج از ضروریات زندگی انسان‌ها به شمار می‌رود و ترک آن، امری غیر متعارف است. از دیدگاه اسلام نیز، ازدواج امری است مقدس و ارزش‌مند و در صورتی که با قصد قربت انجام بگیرد عبادت محسوب می‌شود.
ازدواج اگر با اندیشه و طبق معیارهای صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمی دربر دارد که به پاره‌ای از آنها اشاره می‌شود:
1- کسب استقلال
دختر و پسر، قبل از ازدواج، جزء خانواده پدر و مادر و تابع آنان محسوب می‌شوند و ناچارند ازقوانین و ضوابطی که به وسیله پدر و مادر بر خانواده حاکمیت دارد، پیروی نمایند. اما با ازدواج، مسئولیت اداره خانواده جدید را به عهده می‌گیرند و خود تصمیم گیرنده می‌شوند.
2-انس و آرامش
زندگی در تنهایی بسیار دشوار و دردناک است. انسان، به انسان دیگری نیاز دارد که امین و درست‌کار و غم‌خوار و مهربان و راز نگه‌دار باشد. بهترین فردی که می‌تواند این نیاز طبیعی را تأمین کند همسر است.
3-حفظ عفت و مصونیت از گناه
در اثر ازدواج، غریزه جنسی که یکی از غرایز نیرومند انسانی است در مسیر طبیعی خود قرار می‌گیرد و انسان از انحراف و گناه مصون می‌ماند.
4- تولید و تکثیر نسل
یکی از ثمرات بزرگ ازدواج، وجود فرزند و تولید و ابقای نسل آدمی است. از همین‌رو، تولید و تکثیر نسل در احادیث یکی از اهداف ازدواج یاد شده است.
5- لذت‌جویی‌های زناشويي
لذت‌جویی‌های زناشويي را نمی‌توان و نباید ناچیز شمرد، زیرا در استحکام بنیاد زناشویی نقش مهمی را ایفا می‌کند. اسلام عمل زناشويي را نه تنها منفور نمی‌داند بلکه سنت و عبادت می‌شمارد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: روشنى چشم من در نماز و لذتم در زنان است. [1]

پی نوشت :
1- پایگاه اطلاع رسانی آیت الله ابراهیم امینی، فوائد ازدواج، تاريخ مراجعه: 28/7/93

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.