#قمار

#قمار

✍قمار از کارهایی است که در اثر عدم توجه به هدف بلند زندگی و یا جهل به مقصد ارزشمند آفرینش و به قصد سرگرمی و یا طمع در پول‌های بادآورده و مفتخواری، آدمی را به خود مشغول می‌کند و به همین دلیل، اسارت دائمی دارد، چون آتش طمع را برافروخته می‌نماید و طمع اسارت ابدی است.?(غررالحکم)

? خداوند چه زیبا آثار آن را افشاء نموده؛ قرآن در سوره مباركه‌ي مائده آيه 91 مي‌گويد: « إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون‏ »

« شيطان مى‏خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا(با اين همه زيان و فساد، و با اين نهى اكيد،) خوددارى خواهيد كرد؟! »

?یعنی در قمار هیچ احساسی جز غلبه و بُرد نیست و همین است که فوراً زمینه‌ساز کینه، دشمنی و دعوا می‌گردد، گرچه روش‌های جدید شرط بندی و قمارهای مدرن ایجاد شده اما آثار روان شناختی قمار، عمومی بوده و در قرآن به راحتی قابل مشاهده است، در واقع قمار، مقدمات کینه، دشمنی و درگیری را ایجاد می‌کند و جالب توجه است که، در آمریکا شهر ویژه قمار خانه‌های بزرگ لاس وگاس را City Of Sin، یعنی شهر گناه می‌نامند.
اکنون حتی ورزش‌هایی مثل فوتبال به نوعی قمار بازی و شرطبندی دچار شده و می‌بینیم که چگونه به میدان تنازع و درگیری تبدیل شده است.

?راهکارهای دوری از گناه سلسله مباحث قمار و شراب، نوشته عزیزالله حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.