دست به زن داشته باش

دست به زن داشته باش

دست به زن داشته باش
(جواهر عشق و گاوصندوق غيرت)
جوانان غيرتي دنبال گوهراند نه خرمهره. آنها هنگام خواستگاري در اقيانوس خانواده هاي مختلف شيرجه مي زنند تا ناب ترين مرواريد را به دست آوردند. بعد از ازدواج نيز از اين گوهرشان به شدت مراقبت و پايش دارند. داستان جالبي است نه، خب پس اجازه دهيد مابقي ماجرا را از كتاب معتبر «هزار و يك شب» برايتان بگويم نه كاغذه پاره و بي اعتبار «يه شب هزار شب نميشه»:
1) غيرت مانند گاوصندوق ضدسرقتي است كه جواهر عشق و الماس ناموس را از آسيب ها و سرقت هاي در دنياي مجازي و واقعي مصون مي دارد.
2) ناموس مرد بي غيرت، نسبت به تير چشم چراني و خنجر تجاوز و زنا و دام صيادان و شكارچيان اينترنتي، امنيت بالايي ندارد.
3) هرچه جواهرات پربها و قيمتي تر باشند، به همان ميزان بايد دقت، هزينه و زحمت حفظ آن بيشتر شود. نه اين كه به جواهرات اعتماد نيست، بلكه «دزد جواهر» سخت نامرد است.
4) وقتي خداوند مهربان، گل زیبا و خوشگلي، زن، را نصيب آقايي مي كند، او نيز بايد جوانمرد و «آقـا» باشد. مرد نبايد «دست بزن» داشته باشد، بلكه بايد «دست به زن» داشته باشد؛ يعني هميشه دستش بر سر زنش باشد و نوازشش كند و عشقش در قاب واژه هاي عاطفي و قالب عاطفه گفتاري به او هديه كند. مردي به مشت و لگد نيست، به شرافت و غيرت است و به باغباني و مراقبت از گل زندگي. بنا بر سخنان پيامبر (ص) زن مي ميرد براي شوهري كه بدون شرم به او مي گويد: «دوستت دارم». چنين زني مانند گل آفتاب گردان است چشمانش فقط به خورشيد شوهرش مي دوزد. گداوار براي دريافت سكه هاي مهر، ول گردي يا وب گردي نمي كند.
غروب شد. خورشید رفت.
آفتابگردان در پي خورشید می گشت،
ناگهان ستاره ای چشمک زد.
آفتابگردان سرش را پایین انداخت.
آری؛ گل ها هیچ گاه خیانت نمی کنند.
مرد نبايد در غيرت ورزي از جاده اعتدال به خاكي افراط و تفريط برود؛ نه بي تفاوت باشد و نه نفس گير و بدگمان. لحاف براي گرم شدن از سرما است، ولي همين لحاف اگر به گونه اي روي سر قرار گيرد كه راه نفس را بگيرد خفگي مي آورد و گرمي و امنيت را مي برد. غيرت افراطي نيز راهْ نفس اعتماد و صميميت را مي گيرد.
5) زني كه از بدگماني هاي تكراري و گيردادن هاي افراطي شوهرش خسته شده و به ستوده و تنگ آمده، از زندگي سير و از شوهرش سرد مي شود؛ چراكه او آزادي مشروع و معقولش را گرفته، اين جاست كه ممكن است به بلا و گناهي كه شوهرش از آن وحشت و هراس داشت مبتلا شود؛ يعني پناه بردن به نامحرم در فضاي مجازي يا بيروني.
6) اسلام زن را گل، گردن بند ناياب و جواهر بسيار پرارزش مي خواند. اين گل هاي طلايي در صندوق غيرت مردشان و حياي خود در امان خواهند ماند. عفاف زن صندوق سربسته اي كه كليد و رمزش بايد فقط به دست شوهرش باشد و بس.
7) دختر زيبايي كه در خانواده بي قيد و بي غيرت است جواهري براق و چشمك زني مي ماند كه هوس رانند را به دريدن حيا و دزديدن پاكي اش به خود مي خواند. عجبا! بي سبب نيست كه پيامبر مهرباني مردان غيرتي را از ازدواج با دختران زيبا و قرتي كه در مزبله (خانواده ناپاك) رويده برحذر داشته؛ «أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ.»؛
8) مردي كه زن زيبايش را به جمع نامحرمان چشم ناپاك خويشان و ناخويشان مي برد مانند ملواني است كه كشتي باري خود را از مسير دزدان دريايي مي برد. برخي از زنان و دختران از دست محارم خويش شاكي اند كه چرا نسبت به حفظ آنها سهل انگارند و بي غيرت. كم نيستند زنان و دختراني كه از محارم بي بند و بارشان مورد تجاوز قرار گرفته اند. تازه عروسي مي گفت: «پدر شوهرم به من مي گويد آرايش كن لباس زيبا و نيمه عريان بپوش. او گاهي مي بوسدم و در آغوش مي فشاردم چنانكه شوهرم. از من مي خواهد كه با او فيلم هاي مبتذل ببينم وقتي به شوهرم شكايت مي كنم، مي گويد فكر بد نكن پدرم دلش صاف است.»
9) برخي از افراد غيرتي براي ازدواج سراغ دختراني مي روند كه از نظر زيبايي تناسبي با آنها ندارند تا مباد مردان بيمار دل به آنها نگاه ناپاك كنند. گاهي اينان كارشان را چنين توجيه مي كنند كه فلان عالم عارف نيز محض رضاي خداوند با دختر زشت رو يا بيوه زني نازيبا ازدواج كرد و عمري با او زندگي كرد و دم نزد و از اين راه به مقامات و كراماتي هم رسيد. به اين دوستان شفيق بايد گفت: نيك وردي بر زبان آورده اي ليك سوراخ دعا گم كرده اي، ما كودكان دبستاني كجا و كنكور سخت عرفان كجا؟! كار نيكان را قياس از خويش نگيريم؛ چرا كه در متن زندگي و شور شهوات و مقايسات، بهانه گير و ناسازگار مي شويم و به جاي ثواب كباب مي كنيم دلي را.
10) مرد بي غيرتی كه زنش را تشويق مي كند تا در مجالس مختلط باشد و يا در مراسم عروسي نيمه عريان حاضر شود در جمع نامحرمان برقصد و با ديگران خوش و بش كند و به اصطلاح خود امل نباشد، بداند كه رمز گاو صندوق غيرتش لو رفته است و به احتمال زياد حراميان و دزدان نامرد به فكر ربودن جواهراتش مي باشند.
11) زن نيز وظيفه دارد تا گوهر حيا و عفاف خود را از چشم سارقان به دور نگه دارد. زني كه مي گويند چرا من بايد خودم را بپوشانم، خب مرد چشمش كور نگاه و گناه نكند؟! بداند كه رفيق بي كلکش، خداوند رحمان، در قرآن فرموده: خودت را بپوشان تا اذيتت نكنند. در ثاني، هيچ كس جواهراتش را در دسترس دزدان قرار نمي دهند و بگويد دزد نبايد بدزدد.
12) خداوند چيزهاي ظريف و حساس و آسیب پذیر و يا قيمتي است در پوشش سخت قرار داده است:
چشم در حدقه،
مغز در جمجمه،
قلب در قفسه سینه،
لاک پشت در لاک،
جوجه تیغی در تیغ ها،
حلزون و مروارید در صدف،
سنگ هاي زيبا و قيمتي، در دل سخت كوه ها و معادن،
خانم ها در پوشش، حیاي خود و سپر غیرت مردانشان،

پی نوشت :
ماهنامه خانه خوبان، محمدحسين قديري، 1394 ؛ وبلاگ زندگي آرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.