نسل بابرکت

نسل بابرکت

چگونه امام کاظم علیه السلام با اینکه بیشتر عمرشان را در زندان بودند نزدیک به چهل فرزند داشتند؟
پاسخ :
امام کاظم علیه السلام هنگام شهادت 55 سال از عمر شريفشان مي گذشت، بنابراين شهادت آن حضرت در سنين جواني اتفاق نيفتاده، از طرفی این سخن که حضرت بیشتر عمرشان را درزندان بوده اند حرف درستی نیست و مدت زنداني بودن آن حضرت بيشتر از 5 سال نبوده است. بيشتر دوره زندگي آن حضرت مصادف با حكومت عباسيان بوده است. آن حضرت با چند تن از خلفاي عباسي همزمان بود و بيشتر مدت زنداني شدن آن حضرت در دوره هارون الرشيد عباسي صورت گرفته است. آن حضرت حدود 9 سال با منصور عباسي همزمان بود. منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد.[1] در دورة مهدي عباسي آن حضرت مدت كوتاهي در زندان به سر برد. مهدي عباسي در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمي شد، ولي فعاليت هاي آن حضرت را كنترل مي كرد… او كه در اثر محبوبيت عميق پيشواي هفتم در جامعه اسلامي، حكومت خود را در خطر مي ديد، دستور بازداشت امام را صادر كرد… پيشواي هفتم مدّت كوتاهي در زندان بغداد بود، ولي طولي نكشيد كه مهدي روي پاره اي از ملاحظات سياسي امام را آزاد ساخت.[2] در دورة هادي عباسي هم آن حضرت آزاد بود، هر چند حكومت او بيش از يك سال طول نكشيد.
بيشترين مدت زنداني شدن امام هفتم علیه السلام در دروة هارون بوده است. در سال 179 هـ هارون براي استحكام خلافت خود به منظور دستگير كردن امام موسي علیه السلام اراده حج كرد… هارون، فضل بن ربيع را فرستاد و آن حضرت را در اثناي نماز گرفته و دستگير كردند و سپس حضرت را به بصره برده و زنداني كردند.[3] با توجّه به اينكه شهادت آن حضرت در سال 183 هـ ق اتّفاق افتاده است، بنابراين مدّت حبس آن حضرت در دروة هارون بيش از چهار سال نبوده است.
اين نكته نيز نبايد از نظر غافل بماند كه همة فرزندان آن حضرت از يك همسر نبوده، بلكه همان طور كه در الارشاد شيخ مفيد آمده است:«فرزندان آن حضرت هر كدام يا هر چند تن از يك زن ام ولد (كنيز) بوده اند.» (4)
(1). مجلسي، جلاء العیون، ص 896.
(2). مجلسي، بحارالانوار، ج48.
(3). مجلسي، جلاء العيون، 899.
(4). مفيد، ارشاد، ترجمه رسول محلاتی، ص236.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.