? تفسیر “نعمت” در کلام حضرت امام رضا (ع)

? تفسیر “نعمت” در کلام حضرت امام رضا (ع)

✅ از حضرت امام رضا (ع) پرسیدند: معنای کلمه “نعيم” در این آيه چیست؟ “لَتُسئَلُنَّ يَومَئذٍ عَنِ النَّعيم” در روز قیامت، از شما درباره نعمتها سؤال می‌شود.

حضرت با صدایی رسا فرمودند:
“هركسی به طريقی آن را معنی کرده است. آب گوارا، خواب، غذای خوش‌طعم و … از آن جمله است.
اما پدرم از امام صادق (ع) نقل كردند كه وقتی اين تعابیر نزد ايشان گفته شد، غضبناک شدند و فرمودند:

هرگز خدا از مخلوقش در مورد آنچه به او تفضل فرموده، بازخواست نكرده و بر سرش منت نمی‌گذارد. از مخلوق شايسته نیست که بخاطر غذا يا آب يا چيزهای ديگری كه به مردم می‌دهد، بر آنها منت بگذارد. چگونه آنچه را كه برای مردم شايسته نيست، می‌توان به خدای متعال نسبت داد؟!

نعيم، به معنی ولايت و دوستی ما خاندان است و خدا بعد از توحيد و نبوت از آن سؤال می‌کند. اگر بنده به لوازم ولايت و محبت متعهد باشد و به آن وفا كند، به نعيم بهشت كه زوال ندارد، دست می‌يابد”

✅ در ادامه روایت، حضرت رضا (ع) فرمودند: پدرم از امام صادق (ع) و ايشان نیز از امام باقر (ع) به نقل از پدران بزرگوارشان از حضرت علی (ع) نقل کردند که پيامبر اکرم (ص) فرمودند:
یا علی! اولين چيزی كه بعد از مرگ از بنده سؤال می‌کنند، شهادت به توحيد و نبوت من و اقرار به ولايت توست به همان طريقی كه خداوند قرار داده و من نيز به مردم رساندم. پس هركسی به آن اعتراف كند و اعتقادش نيز همان باشد، بسوی نعمتی كه هرگز نابودی و زوال ندارد رهسپار خواهد شد.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.