? اهمیت روز تاسوعا :

♠️

? اهمیت روز تاسوعا :

آیا حضرت ابوالفضل در این روز به شهادت رسید؟
اهمیت #روز_تاسوعا بدان جهت نیست، که حضرت عباس(ع) در این روز به شهادت رسیده است، چرا که حضرت عباس نیز مانند دیگر یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا به شهادت رسید.
اهمیت این روز بدان جهت است، که در آن روز حوادثی سخت پیش آمد، اگر چه در تمام روزهای محرم به خاطر محاصره شدن از طرف سپاه عبید الله، به امام حسین(ع) و یاران حضرت سخت گذشت و ظلم‌ها روا داشته شد، اما ظلم‌ها و #سختی‌ها_در_روز_تاسوعا_و_عاشورا_چند_برابر_شد و به اوج خود رسید.
روز نهم محرّم، امام حسین(ع) و یارانش در #محاصره_نیروهای_کوفه بودند.
دو روز بود، که #آب را روی اهل بیت(ع) و یاران امام بسته بودند و اهل بیت از نظر آب در تنگنا بودند. همه راه‌ها تحت کنترل بود، تا کسی به امام نپیوندد. تهدیدهای سپاه “عمر سعد” جدّی‌تر و حالت تهاجمی آنان به سوی #خیمه‌ها بیشتر می‌شد.

عصر روز تاسوعا ابن سعد طبق دستوری که از “ابن زیاد” دریافت کرده بود، آماده جنگ با امام شد. گروهی از سپاه کوفه به سوی خیمه‌گاه امام تاختند. امام کنار خیمه‌اش نشسته و به شمشیر تکیه داده بود. زینب، صدای همهمه مهاجمان را شنید. امام را (که خواب، چشمانش را ربوده بود) بیدار کرد. #سیدالشهدا، خوابی را که آن لحظه دیده بود نقل کرد، که رسول خدا(ص) به او فرمود: پیش ما می‏آیی. حسین(ع) برادرش عباس را همراه جمعی جلو فرستاد، تا از هدف مهاجمان آگاه شوند. چون فهمیدند، که به قصد جنگ یا گرفتن بیعت آمده‏ اند، به دستور امام، آن شب را مهلت طلبیدند، تا به عبادت و نماز بپردازند. و درگیری به فردا موکول شد. (1)
در این باره امام صادق(ع) می فرماید: “تاسوعا روزی است، که حسین و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان بر ضدّ آنان گرد آمدند. ابن زیاد و عمر سعد نیز از فراهم آمدن همه سواران خوشحال شدند. آن روز، حسین(ع) و یاران او را ناتوان شمردند و یقین کردند، که دیگر برای او یاوری نخواهد آمد و #عراقیان نیز او را پشتیبانی نخواهند کرد. (2)
حوادثی که در تاسوعا به وجود آمد، بر امام و یاران بسیار سخت گذشت، از این رو همان گونه که روز عاشورا اهمیت دارد و سر نوشت ساز است، روز تاسوعا نیز اهمیت داشته و سرنوشت ساز می باشد.

♦️پی نوشت ها:
1. مفید، الإرشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم، کنگره شیخ مفید، چ اول، 1413ق، ج2، ص90؛ عبد الرزاق مقرّم، ‏مقتل الحسین(ع)، بیروت، ‏مؤسسه الخرسان للمطبوعات، 1426ق، ص218. (نرم افزار سیره معصومان) 2. کلینی، الکافی، تهران، اسلامیه، چ دوم، 1362ش، ج4، ص147. (نرم افزار سیره معصومان)
@thaghalain1
#تاسوعا_حضرت_عباس_علیه‌السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.