✍معاشرت با اهل فساد، از نقاط بسيار خطرناك گناه‏

#سخن_علماء
#حجت_الاسلام_انصاریان

✍معاشرت با اهل فساد، از نقاط بسيار خطرناك گناه‏

⭕️يكى از نقطه‏هاى بسيار خطرناك گناه، معاشرت با اهل فساد است. آن‏هايى كه مى‏خواهند آدم بشوند، به اين نقطه هم عنايت كنيد.

?در كتاب كشف الغمه على بن عيسى اربلى نقل مى‏كند كه منصور دوانيقى با خطّ خودش نامه‏اى را براى حضرت صادق نوشت و به پيكى داد تا آن را از بغداد به مدينه ببرد. وقتى پيك، نامه را در مدينه به امام صادق رساند. امام (ع) نامه را داخل اتاق برد و آن را خواند. منصور در نيم خط نوشته بود: «تَصْحَبَنَا لِتَنْصَحَنَا؟»: آيا حاضر نيستى در دربار ما بيايى و در ميان درباريان ما بنشينيى، چيزى هم از شما نمى‏خواهم جز اين كه ما را فقط نصيحت كنى همين؟
امام (ع) كه منصور ملعون را مى‏شناخت و مى‏دانست كه او ميّت شده و ديگر افقى برايش نمانده كه صفات خدا از آن افق طلوع كند (ما افراد را نمى‏شناسيم، ولى امام (ع) كه آن‏ها را مى‏شناسند)، به پيشنهاد منصور، در واقع به همه انسان‏ها، جواب دادند: «مَنْ ارَادَ الدُّنْيَا لَايَنْصَحُكَ‏» ?كشف‏الغمه، ج 2، ص
427
?كسى كه مادّى‏گرا است؛ كسى كه فقط دنبال دلار است و كار ديگرى ندارد؛ كسى كه تنها دنبال پول است، كارى با خدا، با آخرت، با انبيا ندارد و او فقط دنبال دنياست و مى‏گويد زندگى همين است و بايد در اين چارچوب، ثروت اندوخت و آن را مصرف كرد و با آن خوش گذراند و سپس مرد و بعد از مردن هم خبرى نيست. عليه خدا و انبيا هم اين حرف‏ها را مى‏زند.

?خدا در 114 كتاب، انبيا، همه 124 هزار نفرشان، و ائمه، همه آن‏ها فرمودند: بعد از مردن خبرهايى‏است، آن هم خبرهاى عظيم: «عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ. عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ‏»دربارۀ چه چیز از یکدیگر می پرسند؟ از آن خبر بزرگ [می پرسند]؟ (نبأ: 1- 2)، نه خبرهاى دست‏كم و معمولى.

?منصور! اين‏هايى كه دنبال پول و ثروت هستند و اطراف تو زيادند، هرگز خيرخواهت نيستند، آن‏ها هيچ‏كدام علاقه‏اى به تو ندارند. پول مى‏خواهند، تو باشى يا پدرت، و يا پسرت. خود تو براى آن‏ها موضوعيتى ندارى، و امّا انسانى كه آخرت را بخواهد، هم‏نشين و هم‏صحبت با تو نمى‏شود. چنين شخصى يك جلسه هم نمى‏آيد با تو بنشيند؛ چون نشستن همان و از دست دادن آخرت همان.

⭕️معناى عمومى اين سخن آن است كه: اى مردم! با مفسدين حرفه‏اى رفاقت نكنيد؛ معاشرت نكنيد؛ رفت و آمد نكنيد؛ معاشرت با مفسدين، برباددهند آخرت است.

? منصور نام امام صادق را خواند و گفت: جعفر صادق، قوى‏ترين و استوارترين‏ ترازو را به من داد كه من با اين ترازو بتوانم اهل‏دنيا و اهل‏آخرت را بشناسم.

⭕️اين هم يك گناه، معاشرت با مردم بى‏دين و رفت و آمد با خانواده‏هاى بى‏دين. چه بسا كه اين رفت و آمدها بعد از اين كه بيست سال همسران و دختران شما همگام و همراه با عفت و حجاب فاطم زهرا بودند، از طريق اين بى‏دينان، هرچند كه اقوامتان باشند، اين عفت و حجابشان بر باد برود. قرآن به شما اجازه مى‏دهد در صورت ترس از اثر مفسدان در زن و بچه‏هاى‏تان و خودتان، حتى با برادران، پدرانتان و اقوامتان رفت و آمد نكنيد.
_____________
✅ کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.