? نقش امام سجاد (ع) در تغییر نگرش جامعه

? نقش امام سجاد (ع) در تغییر نگرش جامعه

✅ بعد از #غدیر تصور می‌شد که جامعه مسلمین، #امامت و #ولایت اهل بیت پیامبر را بپذیرند، اما بجای تسلیم و ادب، نبرد و بی‌حرمتی‌ با ایشان را آغاز کردند. حضرت زهرا (س) را به شهادت رساندند و علی (ع) را ٢٥ سال تنها گذاشتند.

✅ در زمان امیرالمؤمنین (ع) مردم در نهروان به جنگ حضرت رفتند. بعد از شهادت ایشان در محراب عبادت نیز، با تعجب گفتند: مگر علی نماز هم می‌خواند؟! در دوره امام مجتبی (ع)، امام علی (ع) را در منابر و مساجد سبّ و لعن می‌کردند و در دوره سیدالشهداء (ع)، مردم با بغض علی (ع) به میدان جنگ آمدند و امام را همراه ٧٢ نفر از اصحاب به شهادت رساندند.

⭕️ جایگاه امامت که امتداد #رسالت است، باید به عظمت و عزت یاد می‌شد اما اینگونه نشد. امام سجاد (ع) در طول ٣٤ سال امامت خود، نگرش جامعه را آنچنان تغییر دادند که بعد از ایشان، محبوبیت امامان شیعه و گرایش جامعه به ایشان کاملا مشهود است.

✅ هزاران نفر در درس امام باقر (ع) و امام صادق (ع) حاضر می‌شوند و بعد به تبلیغ دین می‌پردازند.
حاکمان برای اینکه محبوبیت امام کاظم (ع) کم شود، ایشان را سالها زندانی می‌کنند اما روز تشییع امام، جمعیتی بی‌نظیر و فراوان در بغداد حاضر می‌شوند.
امام رضا (ع) آنچنان محترم است که حاکمیت وقت، به زور به ایشان متوسل شده تا خود را تثبیت کند. در طول مسیر حرکت امام از مدینه تا خراسان، استقبال گسترده‌ای از ایشان می‌شود.

✅ کار به جایی می‌رسد که امام جواد، امام هادی، امام عسکری علیهم السلام را در سنین جوانی به شهادت می‌رسانند تا جامعه از فیض ایشان محروم شده و ثبات حکومت تضمین شود.
و خداوند غیبت را برای حضرت مهدی (عج) رقم می‌زند تا به ایشان آسیبی نرسد و ذخیره‌ای بماند برای هدایت و نجات بشریت.

⭕️یک دوره #امام_شناسی برای ما لازم است تا با میراث پیامبر آشنا شویم. این بحث فقط اشاره‌ای بود تا بعدا درباره زندگی امام سجاد (ع) سخن بگوییم.
________________________
? حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

@FARES_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.