? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۱۰

? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۱۰

✅ در جلسه پیش عامل پنجم تغییر مردم کوفه ترس مطرح شد. قبل از ورود ابن‌زیاد به کوفه، هجده هزار نفر با جناب مسلم بیعت کرده بودند، اما پس از ورود او و مشاهده رفتارش و یادآوری جنایات سایر کارگزاران بنی امیه در گذشته، ترسیدند و از یاری امام دست کشیدند.

?دو نوع ترس وجود دارد: ترس معقول (ترس از عوامل و حوادث طبیعی)، ترس مذموم (ترسی که موجب ذلت و خواری می‌شود) لذا حضرت سیدالشهداء فرمودند زندگی با ستمکار برای من ذلت است. من جهاد با ستمکار را انتخاب می‌کنم زیرا عزت است. این معنای شجاعت است.

?امیرالمؤمنین شجاع‌ترین مردم بودند. در حدیثی فرمودند: بخدا قسم اگر تمام عرب در جنگ برابر اصولم با من قرار بگیرند، به آنها پشت نخواهم کرد.

✳️ عامل ششم تغییر مردم کوفه: جهالت و نادانی
در زیارت اربعین می‌خوانیم: “… و جانش را در راه تو بذل و بخشش کرد، تا بندگان تو را از جهالت و گمراهی نجات دهد …”

?امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: بزرگترین مصیبت نادانی است. نادانی بدترین بیماری است. پیامبر فرمودند: هیچ تنگدستی شدیدتر از نادانی نیست.

? جهالت و  نادانی به سه صورت است:

?۱. جهل گاهی به معنای ندانستن دانش، علوم و فنونی است که برای زندگی مادی بشر لازم است مانند پزشکی، مهندسی و … اینها علومی هستند که به زندگی بشر کیفیت می‌دهند. جهل در این معنا معادل بی‌سوادی است.

?۲. جهل در معنای دوم، ندانستن دانش و معارفی که برای رسیدن انسان به #کمال است. هدف خلقت، گذر از زندگی حیوانی و رسیدن به کمال لازم است. این مجموعه از دانش را معارف نظری می‌گویند که در حوزه #اعتقادات است. شناخت خدا، معاد نبوت، #امامت و …
این #جهل مقابل #ایمان است. اگر کسی در این معارف جاهل باشد، کافر می‌شود.

?۳. در کتاب اصول کافی روایتی آمده در خصوص عقل و جنود عقل، جهل و جنود جهل. عقل و جهل در اینجا به یک معناست، فقط در هدف با هم متفاوت می‌شوند. جهل و عقل بمعنای یک شعور مرموز و مبهم در نهاد انسان است که خدا آن را قرار داده است و بواسطه آن، انسان مسیر خود را انتخاب می‌کند. اگر انسان لشگر عقل را انتخاب کرد اهل سعادت می‌شود و اگر لشگر جهل را برگزید اهل شقاوت می‌شود. لذا جهل در اینجا بمعنای یک انتخاب است.

?جنود عقل: خیر، علم، معرفت، حکمت، ایمان، عدل، انصاف، الفت، رحمت، مودت، برکت، قناعت، سخا، امانت، شجاعت، شهامت، حیا، نظافت، رجا، وفا، صدق، حلم، صبر، تواضع

?جنود جهل: شر، حمق، کفر، جدایی، قساوت، قطع رحم، عدوات، بغض، غضب، حرص،‌ پلیدی، یاس، خیانت، کذب

⭕️ امام حسین (ع) نخواستند با شهادت خود ما را باسواد کنند! جهلی که امام در مقابل آن ایستادند، بمعنای دوم و سوم است. برای آنکه دچار کفر یا شقاوت نشویم. جهالت مردم کوفه بمعنای جهالت در کفر و شقاوت است. جهل به معنای سوم (شقاوت) باعث شد تا جنایات کربلا توسط کسانی صورت بگیرد که خودشان امام را دعوت کرده بودند. کافر هم اینگونه رفتار نمی‌کند.

? معرفی کتاب جهت مطالعه بیشتر:
خردگرایی؛ محمد محمدی ری‌شهری

✳️ عامل هفتم: پیروی از احساسات
مردم کوفه ثبات رفتار نداشتند چون #تفکر نداشتند. هیچ اصلی در زندگی آنها وجود نداشت و پیرو احساسات بودند.

?حضرت امیر می‌فرمایند: “مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ عالم ربانی، علم آموزی که معارفی می‌آموزد تا به نجات برسد. نابخردان بی‌سروپا، پیروان هر صدایی، به هر بادی به همان مسیر می‌روند، اینها مسیر خود را به نور علم روشن نکرده‌اند”

?کسیکه #رفتار و #باور او با هم تفاوت دارد، چارچوب فکری ندارد. انسان ثبات‌قدم، تفکر دارد و بهای آن را هم می‌پردازد.

✳️ عامل هشتم: مکر و خُدعه
مکر و خدعه در انسان بمعنای دو رویی و دو زبان داشتن است. چنین کسی در حضور فرد یک حرف می‌زند اما در غیبت او حرف دیگری می‌زند. امام زین العابدین (ع) در سخنان خود، مردم کوفه را با لقب “بی‌وفای حیله‌گر” خطاب کردند. این صفت، همان نفاق است که در جلسات قبل گفتیم سه علامت دارد: دروغگویی، خیانت در امانت، خُلف وعده یا پیمان شکنی.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شب دهم #محرم_۱۳۹٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.