?سوال: فردی یک سال

?سوال:

فردی یک سال قبل مبلغ پول به کسی داده که با آن پول کار کند و توافق کرده اند ماهیانه فلان مبلغ سود بگیرد آیا این نوع سود گرفتن مشکل شرعی دارد؟
تکلیف سود های گرفته شده چیست؟

?پاسخ:

1⃣آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال تمام سودهای معاملات انجام گرفته مال صاحب پول می باشد و عامل فقط باید اجرت عمل خود را بگیرد.
2⃣آیت الله مکارم: در صورتی که با این سرمایه، فعالیت اقتصادی سالم انجام دهد و مجموع سود حاصل بیش از سودی باشد که به صاحب سرمایه پرداخت میکند، اشکالی ندارد و چنانچه بیشتر نباشد، باید درصدی از سود را قرار دهند
3⃣آیت الله شبیری: قرار مذکور ربا و باطل است. می توانید در قالب مضاربه عمل نمایید.
? راه دیگر این است که شما پول را به عنوان قرض الحسنه به او بدهید بدون این که شرط پرداخت سود کنید و او در مقابل، بدون این که خود را ملزم و بدهکار ببیند داوطلبانه مبلغ مذکور را به شما پرداخت کند.
?سودهایی را که قبلا گرفته اید مالک نبوده اید و باید به او برگردانید اما اگر او با علم به این که سودهای گذشته به او تعلق دارد به این که مال شما باشد راضی است مشکلی نخواهد بود.
4⃣آیت الله وحید: این مضاربه ی فاسد است و چنانچه به جهت فقدان بعضِ امورِ معتبرِ در صحّت ، مضاربه فاسد باشد ، تمام سود مال مالك است ، و مالك باید اجرة المثل عمل را به عامل بدهد ، و در صورتى كه اجرة المثل بیشتر از سهمى باشد كه در قرار داد براى عامل معیّن شده ، احتیاط واجب آن است كه عامل و مالك در مقدار زاید صلح كنند.
5⃣آیت الله فاضل : اگر طبق قانون شرعی مضاربه یا مشارکت به کسی پول بدهد که با آن پول کار کند و در صدی معین از درآمد کار با پول را در هرماه به صاحب پول بدهد و سهم صاحب پول از در صد در آمد کار با پول را در اول قرار معلوم کنند، طبق یکی از این قوانین شرعی اگر رعایت شود گرفتن سود اشکال ندارد اما اگر بدون رعایت قوانین شرعی ، صرف دادن پول و گرفتن هرماه سیصد هزار تومان سود باشد، ربا و حرام است و هر مقداری که ربا گرفته باید به صاحبش برگرداند. یعنی به کسی که از آن کس ربا گرفته برگرداند.

استفتاء ‌از سایت مراجع عظام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.