مراحل ازدواج

 

مراحل ازدواج

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که رابطه دراز مدت به خصوص ازدواج طی مراحل مشترکی تکامل می یابند:
1.مرحله عشق ورزی و ماه عسل: در این مرحله زوجین سرخوش از شور و صمیمیت موجود در رابطه خود به سر می برند. همچنان که آنها خود را معطوف کشف یکدیگر و قسمت کردن لحظات زندگی با یکدیگر می کنند، تفاوتها و اختلافات نسبتا بی اهمیت جلوه می کنند و کشش جنسی معمولا نیرومند است.
2. مرحله واقعیت: در این مرحله زوجین با قرارگیری در موقعیت هایی که پیشتر با آنها مواجه نشده بودند، از خود و یکدیگر به شناخت بیشتری دست می یابند. موارد بسیار زیادی برای ناسازگاری و مخالفت بر خلاف دوران نامزدی و یا زندگی مشترک پدیدار می گردد. احساساتی همچون یاس، تنهایی و دیگر واکنش ها پس از پایان پذیرفتن دوران خوش اوایل ازدواج کاملا طبیعی است. به سبب چالش برانگیز بودن این مرحله، 2 سال نخست زندگی از بالاترین خطر جدایی و طلاق برخوردار است.
3. مرحله سازگاری: در این مرحله زوجین می کوشند تا رابطه خود را با آگاهی یافتن از نیازهای خویش و کنار آمدن با تفاوت ها و زمینه های ناسازگاری، این بار بر پایه حقایق و منطق بنا نهند.
4. مرحله تحول و موفقیت: در این مرحله زوجین از مزایای ازدواج که سبب برآورده ساختن نیازها و فراهم آوردن یک تکیه گاه و پشتیبان دو جانبه، شادمان و برخوردار می گردند. همچنان که زوجین تجارب پر فراز و نشیب زندگی را با یکدیگر قسمت می کنند، این خود منجر به یک صمیمیت عمیق تر در بین آن دو خواهد شد. [1]

پی نوشت :
1. آقایوسفی، علیرضا، مهارت های زناشویی، ص23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.