دو نمونه از شخصيت هاى برجسته اسلام

اينك هنگام انست كه نمونه اى از الگوهاى شخصيتى اسلام را بشناسيم :
1-بلال حبشى
بلال از نمونه هاى سترگ است كه با منشى اسلامى ، تربيت يافته است . آثار اين عظيمت و تربيت را در اين گوشه از زندگى او بخوانيد:

روزى به فرمان پيامبر، بر آن شد كه به خواستگارى دختر يكى از بزرگان قبائل برود. او و برادرش نزديك خانواده اى نسبتا بزرگ رفتند. بلال بجاى چرب زبانى و چابلوسى فقط گفت : ان ترجونا فالحمدلله و ان تمنعونا، فالله اكبر.(10)اگر با ما وصلت كنيد، خداى را سپاس خواهيم گفت و گرنه خدا بزرگ است . او مى داند كه عزت و بزرگى منش ، ويژه بندگان راستين خداست او تربيت شده مكتبى است كه مى گويد: و الله العزه وللرسوله و للمومنين . (11)او به خود اجازه نمى دهد در برابر خواسته دل خود يا قدرت مالى دختر، خود را كوچك كند و زبان به تملق باز كند. روح سترگ او زير بار خواريهايى در لفاف جمله هايى نظير: ما را به غلامى بپذيريد نمى رود
2- عبدالله بن حذاقه
از ياران پيامبر (ص )بود. در زمان عمر با گروهى از مسلمانان گرفتار روميان شد. دشمن ، ديگهايى آكنده از روغن زيتون به جوش آورده بود و با سنگدلى يكى از مسلمانان را كه تن به نصرانى شدن ، در نداد، به درون ديگ افكند.لحظه اى بعد استخوانهايش روى سطح روغن ، در ديگ نمايان شد. پس از او عبدالله را در آوردند. بدو نيز پيشنهاد كردند كه : دست از اسلام بردار اگر جانت را دوست دارى ؟ گفت : هرگز. پس او را به سوى ديگ بردند، اما ديدند كه او اشك مى ريزد. از سران سپاه دشمن يكى گفت : برگردانيدش پشيمان شده است . عبدالله گفت : هرگز. – پس چرا گريه مى كنى ؟ – گريه شوق و حسرت است . شوق شهادت و حسرت آنكه بيش ‍ از يك جان ندارم تا در راه ايده خويش ، فدا كنم …. آن سردار از دليرى او به شگفت آمد و در دل او را بسيار ستود؛ و گفت : بيا سر مرا ببوس و آزاد باش ! هرگز. – نصرانى شو تا دخترم را به عقد تو در آورم و نيمى از آنچه كه دارم نيز به تو واگذارم . – هرگز! – پس سرم را ببوس تا تو و هشتاد تن از مسلمانان را نيز با تو آزاد كنم . عبدالله چون ديد جان ديگران را نيز خواهد خريد حاضر شد و سر او را بوسيد و همه آزاد شدند…. (12) اين نمونه است از منش ‍ يك جوان كه تربيت اسلامى يافته است و در پرتو تربيت ، شخصيتى چنان عظيم به هم رسانده كه بى اختيار، همه ستايش آدمى را به كرنش خويش بر مى انگيزد درود بر او باد و بر شخصيت پولادين و منش بلند او.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.