مراسم حج، نمادی از وحدت است

مراسم حج، نمادی از وحدت است که باید مسلمین از این اتحاد برای حل کردن اختلافات خود استفاده کنند.
در شرایطی که روز به روز دشمنان اسلام منسجم تر می‌شوند، متاسفانه دولتهای مسلمان، چنان احساس خطری نکرده و با این روحیه، عملا چراغ سبزی به دشمنان قسم خورده خود نشان می‌دهند. حتی موسم حج که باید نماد وحدت و قوت مسلمین باشد، آنگونه که باید و شاید از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود. سستی مسلمین همواره آسیب زا بوده و هست. در زمان حکومت مولا علی(علیه السلام) نیز، اینگونه روحیه ای در بین مسلمانان بود، و همین نکته عامل تقویت بیشتر جبهه معاویه می‌شد. حضرت در تبیین سستی مسلمین می‌فرماید: «وَ اللهُ یُمیتُ القلبَ و یَجلُبَ الهَمَّ مِن اجتماعِ هولاءِ القومِ علی باطِلِهِم وَ تَفَرُّقِکُم عن حَقِکُم؛ قسم به خدا هماهنگی این قوم در باطل خود و جدایی و تفرقه شما در حق (دین) خود دل را می میراند و اندوه را به سمت انسان جلب می کند.»(نهج البلاغه/ص/۷۰).
در عصر ما هم ممکن است این گلایه حضرت، متوجه مسلمین باشد، که البته با ظرفیتهایی مثل اجتماع حج، راه جبران شدن اختلافات وجود دارد(به شرط همت).
رهبر معظم انقلاب در دیدار مسولان حج با اشاره به نقش حج در تقویت اتحاد مسلمانان گفتند: «در حالی‌که میلیاردها دلار خرج ایجاد تفرقه و اختلاف و دشمنی میان مسلمانان می شود، مسلمانان باید مراقب باشند تا به این اختلاف افکنی کمک نکنند».(بیانات در ۹۶/۵/۹).

نهج البلاغه( للصبحی صالح)، شریف الرضی، محمد بن حسین‏، محقق / مصحح: صالح، صبحی‏، ناشر: هجرت‏، سال چاپ: ۱۴۱۴ ق‏، ص۷۰٫

@khayerin_mahdavi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.