♦️ منزلت والای مالک اشتر در بیان امیرالمؤمنین(ع)

? #تاریخ_بصیرت_افزای_بزرگان_دینی_و_اصحاب
♦️ منزلت والای مالک اشتر در بیان امیرالمؤمنین(ع)

? زیادبن‌نَصر و شُریح‌بن‌هانی دو تن از فرماندهان لشکر امیرالمؤمنین(ع) بودند که در منطقه سور الروم، با ابوالاَعور سُلَمی، پیشرو لشکر معاویه و سپاهیانش مواجه شدند. زیاد و شریح پس از آنکه آنها را به پیروی از امیرالمؤمنین(ع) دعوت کردند و آنها نپذیرفتند، ماجرا را نوشته و توسط حارث‌بن‌جُمهان به محضر امام(ع) ارسال کردند. حضرت نامه آنها را خواند و سپس مالک را به حضور طلبیده و فرمود:
زياد و شريح نامه‏اى به من نوشته و منتظر فرمان هستند؛ بايد به‌سوی آنها رفته و فرماندهی را به دست گیری. زياد را به طرف راست و شريح را به سمت چپ لشکر بگمار تا من به خواست خداوند به‌زودى برسم‏.
در همین زمان، امام(ع) نامه‏اى هم به زياد و شريح نوشته و آنها را به پيروى از مالک اشتر امر فرمود. متن نامه مذکور که حضرت، منزلت والای مالک را در آن بیان می‌کند، چنین است:
«وَقَدْ أمَّرْتُ عَلَيْكُمَا وَعَلَى مَنْ فِي حَيِّزِكُمَا مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأشْتَرَ فَاسْمَعَا لَهُ وَأطِيعَا وَاجْعَلَاهُ دِرْعاً وَمِجَنّاً فَإِنَّهُ‏ مِمَّنْ لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَلَا سَقْطَتُهُ وَلَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإسْرَاعُ إلَيْهِ أحْزَمُ وَلَا إسْرَاعُهُ إلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أمْثَل‏؛
من، فرماندهى بر شما و سپاهيان تحت‌امر شما را به مالک اشتر پسر حارث دادم. گفته او را بشنويد و از فرمان او اطاعت كنيد و او را همچون زره و سپر، نگهبان خود برگزينید؛ زيرا كه مالک، نه سستى به خرج داده و نه دچار لغزش مى‏شود و نه در آنجايى كه شتاب لازم است كندى دارد، و نه آنجا كه كندى پسنديده است شتاب مى‏گيرد».

? نهج البلاغه، نامه 13

? @tarikhtatbighi
??????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.