?تقسیم‌بندی انسان‌ها بر اساس ظاهر و باطن

{- بِسمِ اللهِ الرَّحمَن الرَّحيم -}

✦•• فرازى از شرح دعاى هشتم صحيفه سجّاديه ••✦

«اَللَّهُمَّ إِنِّي نَعُوذُ بِکَ مِنْ سُوءِ السَّرِیرَةِ»

?تقسیم‌بندی انسان‌ها بر اساس ظاهر و باطن

?کسانی که باطنشان زیباتر از ظاهرشان است

از منظر ظاهر و باطن، انسان‌ها چند گروه می‌شوند. یک گروه کسانی هستند که ظاهر و باطنشان هماهنگ است و هر دو هم متصف به حُسن است؛ یعنی هم حسن ظاهر و هم حسن باطن دارند. هم باطنشان و هم ظاهرشان، جمیل و زیبا و نورانی و تمیز است. مؤمن کامل، چنین ویژگی دارد و در تمام مراتب شخصیت خود، متصف به حُسن است. ظاهر و باطن، خیر است و همه‌اش زیبایی در زیبایی است. هر چه شما صفحات شخصیت آنها را ورق می‌زنید، جز حسن و خیر و زیبایی، چیز دیگری نمی‌بینید.
نکته‌ی جالب‌تر درباره‌ی مؤمن کامل آنکه هر چه به باطنش می‌روید، زیبا‌تر و کامل‌تر و غنی‌تر و ژرف‌تر می‌شود. از ظاهرش مقداری از حسن را استنباط می‌کنیم، ولی وقتی یک درجه عمیق‌تر می‌شویم، عیار حسنش بیشتر می‌شود. هر چه شما شخصیت مؤمن کامل را کاوش می‌کنید، به لایه‌های غنی‌تر و زیبا‌تر و گنج‌های پر و پیمان‌تر می‌رسید.
در اخلاق و نور و زیبایی و علم نیز همین‌طور است. مثلاً از ارتباط ظاهری با آنها می‌فهمیم که سهمی از علم را دارا هستند؛ اما اگر به لایه‌های باطنی شخصیت آنها سری بزنید، دریا‌های گسترده‌ای از علم را مشاهده می‌کنید. آنچه از حسن آنها آشکار می‌شود، پرتویی از خورشید باطنی آنها و نمی از دریا است که تراوش می‌کند.
قاعده این است که هر چه انسان مؤمن در مراتب ایمان خود کامل‌تر می‌شود، به همان نسبت باطن او، غنی‌تر و زیبا‌تر می‌گردد. در مقابل، هر چه رتبه‌ی ایمان کاهش پیدا می‌کند، این رابطه بر عکس می‌شود.
اگر کفه‌ی ایمان ترجیح پیدا کند، شخص به مقام احسان می‌رسد. هر چه که باطن، رجحان پیدا کند و زیبا‌تر و سنگین‌تر شود، به همان نسبت، در مقام انسانیت جلو‌تر رفته است. به تعبیر اهل فن: «إذا استَوَتِ السَّرِيرَةُ و العَلانِيَةُ فذلكَ العَدلُ و إن كانَتِ السَّرِيرَةُ أحسَنَ مِنَ العَلانِيَةِ فذلكَ الإحسانُ؛ هرگاه درون و برون يكسان باشند، اين، عدل است و هرگاه درون بهتر از برون باشد، اين، احسان است».

✍ #استاد_حاج_على_اکبرى

#شرح_دعاى_صحيفه_سجاديه
@ofoghha_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.