از NPT تا برجام و FATT اصرار بر تجربه های پرخسارت

از NPT تا برجام و FATT
اصرار بر تجربه های پرخسارت

✍آقای ظریف گفته است: “عضو FATF نمی‌شویم… ما از لیست کشورهای غیر همکار FATF خارج می‌شویم… در موضوع FATF نباید از ترس مرگ خودکشی کرد… هیچ محدودیتی برای خروج از کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم”.
?این سخنان از چند جهت مخدوش است. اولا، از نگاه آمریکا و اروپا لازم نیست عضو FATF شویم؛ چرا که دولت با دست پخت تیم ظریف و امضای طیب نیا وزیر اقتصاد وقت، 41 تعهد منحصر به فرد (بعضا فراتر از تعهدات اعضا) به این کمیته داده و اغلب آنها را اجرایی کرده است.
♦️تعهدات یکطرفه دولت به FATF، استثنایی است. همانند کاری که در برجام انجام دادند و ما را از عضو ان پی تی، تبدیل به استثنا (با امضا و تایید خودمان) کردند. هر چند تعهدات ما قطعی و لازم الاجراست، مقامات FATF بارها تصریح کرده اند تضمین نمی دهند که ایران حتی در صورت اجرای تمام تعهدات، از فهرست کشورهای غیر همکار خارج کنند.
?ورود به کنوانسیون ها یا همکاری با آنها آسان است اما خروج از آنها، نه. نمونه آن، معاهده NPT که با مقدمه چینی وزارت خارجه، عضویت داوطلبانه و موقت ما تبدیل به دایمی شد. به یاد بیاوریم در برجام نیز ادعا می شد در صورت نقض و هرگاه اراده کنیم، می توانیم از آن خارج شویم، اما اکنون با ضرس قاطع می گویند نمی توانیم.
♦️جالب اینکه طبق معاهده NPT در کنار نظارت بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشور ها، بر ضرورت حق بهره مندی اعضا از تمام چرخه فعالیت هسته ای و غنی سازی (وهمچنین کمک به کشورها در این زمینه) تاکید شده است.
?اما ان پی تی عملا فقط تبدیل به معاهده محدودیت کشورهای مستقل شده؛ هرچند درباره ایران- از صدقه سر برجام- نظارت ویژه و سخت گیرانه تری فراتر از ان پی تی برقرار شده است.
♦️واقعی ترین “خودکشی از ترس”، بخشنامه وقیحانه بانکی برای عدم همکاری با افراد و نهادهای ایرانی حاضر در فهرست وزارت خزانه داری و خارجه آمریکاست.
?خودکشی از ترس مرگ همین است که دولت و وزارت خارجه، هم چوب و هم پیاز و هم خسارت را به کشور تحمیل کردند، هم 95 درصد برنامه هسته ای را تعطیل کردند، هم بازگشت شدید تر تحریم و لگد مال شدن برجام را به چشم دیدند، هم تورم 50 تا 150 درصد در اقلام مختلف را به جان خریدند و هم خود را مجبور به ادامه انجام تعهدات یکطرفه می دانند.
@IMANI_mohammad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.