بهشت و جهنم بر چهره ی تو نقش تبسم همیشگی

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین عالی

-بهشت و جهنم

91-06-26

بر چهره ی تو نقش تبسم همیشگی در چشمهای تو غم مردم همیشگی، دریای نمایش آرامشی ولی در پهنه ی دل تو تلاطم همیشگی، در وسعتی که عطر سکوت می وزد بارانی از ترانه و ترنم همیشگی، با حکمت ظریف تو مابین عشق و عقل سازش همیشگی تفاهم همیشگی، خورشید جاودانه ی اشراق روی توست سرچشمه ی مکارم الاخلاق خوی توست.

سوال – در مورد موجود بودن بهشت و جهنم توضیحاتی بفرمایید. تکلیف برزخ افرادی که پیامبر ( در معراج)در بهشت و جهنم دیده اند، چه می شود؟

پاسخ – بهشت و جهنم موجود است و روایتی از امام رضا(ع) و امام صادق(ع) داریم که هر کس موجود بودن بهشت و جهنم را قبول نداشته باشد، از ما نیست.

یکی از دلایل وجود بهشت و جهنم، دیدن بهشت و جهنم در معراج پیامبر است. پیامبر درهای بهشت و جهنم و نوشته های آنرا دید. یکی دیگر از دلایل وجود بهشت و جهنم آیات و روایاتی است

که در قرآن آمده است، در آیه 131 آل عمران می فرماید: بهشت برای متقین آماده شده است و جهنم برای کفار آماده شده است.

در سوره ی تکاثر داریم که اگر شما به آخرت یقین می داشتید جهنم و بهشت را می دیدید. یعنی اگر حجاب ها کنار می رفت شما بهشت و جهنم را همین الان می دید. امام صادق (ع) حوض کوثر را به بعضی از یاران شان نشان می دادند.

یکی از شاگردان علامه طباطبایی می گفتند که مرحوم طباطبایی فرمودند که من در مسجد سهله بودم، در مقام ادریس نماز وتیره و سوره ص را می خواندم که دیدم من را بالا بردند و در مکاشفه حقیقت ص را دیدم که نهری در بهشت بود.

( در معراج،پیامبر در این چشمه وضو گرفتند و نمار خواندند).پس بودند کسانی که در دنیا، بهشت و جهنم را می دیدند.

در قرآن داریم که الان جهنم کافران را فرا گرفته است یعنی فردی که گناه می کند و کافر است همین الان در عذاب است ولی خودش نمی تواند آنرا درک کند. یکی دیگر از دلایل وجود بهشت و جهنم، تجسم اعمال ماست.

عمل خوب و بد ما در این دنیا، یک صورت دنیایی، یک برزخی و یک صورت قیامتی دارد.

پس الان، اعمال ما تجسم پیدا می کند ولی ما بعد از مرگ می توانیم این اعمال را درک کنیم.

پیامبر در میان جمعی از اصحاب نشسته بودند و فرمودند که سنگی از لبه ی جهنم افتاد و هفتاد سال طول کشید که به قعر جهنم بیفتد و الان این سنگ به قعر جهنم رسید و همان موقع صدای شیون از خانه ای بلند شد و متوجه شدند که یکی از مشرکین که هفتاد ساله بود از دنیا رفت.

او هویت جمادی مثل سنگ برای خودش درست کرده بود. پیامبر برزخ و قیامت افراد را می دیدند زیرا حجابی نداشتند.

پس همین الان، دنیای برزخی ما را احاطه کرده است و مسافت مکانی یا زمانی بین ما و برزخ یا قیامت نیست.

این طور نیست که ما هفتاد سال بعد به برزخ برسیم زیرا برزخ همین الان موجود است و این طور نیست که هفتاد سال بعد عرصه ی قیامت بوجود بیاید. منتها اینها بطور لایه ای است و مراتب دارد یعنی رتبه ی عالم وجودی برزخ از دنیا بالاتر است و رتبه ی قیامت از برزخ بالاتر است.

مثلا انسان با گیاه و حیوان فاصله ی مکانی یا زمانی ندارد بلکه از نظر مراتب فاصله دارد، بنابراین گیاه و حیوان نمی تواند عالم دنیا را درک کند زیرا رتبه ی وجودی آنها ضعیف تر است.

پس الان برزخ و قیامت وجود دارد ولی ما نمی توانیم آنرا درک کنیم زیرا حجاب ها نمی گذارد که ما آنرا درک کنیم و رتبه ی وجودی ما ضعیف شده است. اگر کسی بتواند رتبه ی وجودی اش را بالا ببرد می تواند ملکوت را ببیند.

برای از بین بردن حجاب ها باید تعلقات دنیایی را کم کرد. الزامی وجود ندارد که انسان حتما بمیرد و بعد برزخ را ببیند.

اگر دلبستگی های انسان قطع بشود انسان می تواند برزخ را ببیند، ممکن است که این قطع دلبستگی توسط مرگ اتفاق بیفتد یا بصورت ارادی باشد. پس کسانی را که پیامبر در معراج می دید، لازم نیست که حتما مرده باشند بلکه می توانند در کنار پیامبر باشند و پیامبر جایگاه آنها را در بهشت یا جهنم ببیند.

تمام عوالم برزخ و آخرت وجود دارند ولی بخاطر حجابها، ما آنها را درک نمی کنیم. اصل عالم بهشت و جهنم موجود است ولی ما مصالح آنها را تهیه می کنیم و می فرستیم.

پیامبر فرمود: زمین بهشت خالی است، شما مصالح آنرا بفرستید.

پیامبر در معراج دیدند که عده ای از ملائکه قصری از طلا یا یاقوت درست می کنند ولی بعضی مواقع از کار دست می کشیدند و پیامبر از آنها سوال کرد که چرا کار نمی کنید ؟

آنها گفتند که ما منتظر مصالح هستیم. خشت و آجرهای قیامت همان اعمال ماست که با آنها قصرها را درست می کند.

در بهشت به جز اعمال ما، فضل خدا هم بهشت را می سازد. در قرآن داریم که همه چیز در بهشت است و ما هم به آن اضافه می کنیم. در جهنم، خدا چیزی به اعمال ما اضافه نمی کند.

سوال – صفحه ی 87 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – آیه 58 می فرماید: خدای شما به شما امر می کند که امانت را به اهلش برگردانید و به آن خیانت نکنید، اگر می خواهید حاکم بشوید عادلانه قضاوت بکنید، خدا شما را خوب موعظه ای می کند خدا شنوا و بینا است.

حضرت علی (ع) می فرماید که بهشت با عمل به دست می آید نه با آرزو. خدا امانت هایی به انسان داده است و انسان نباید به این امانت ها خیانت کند.

در شان نزول این آیه داریم که وقتی پیامبر مکه را فتح کردند کلید را از کلید دارد کعبه گرفتند و بعد از پاک سازی از بت ها، باز کلید را به همان کلیددار قبلی دادند.

بعد پیامبر این آیه را خواند. امام صادق (ع) می فرماید که اگر می خواهید دین داری انسانها را بفهمید به امانتداری، راستگویی، انصاف آنها نگاه کنید.

اگر ما باور کنیم که همان موقع که داریم غیبت می کنیم گوشت برادر مرده ی زیر دندان مان است، دیگر این کار را نمی کنیم. پیامبر در ماه رمضان به فردی گفتند که تو روزه نیستی و او گفت که من روزه هستم و پیامبر فرمود:

قی کنید و او استفراغ کرد. پیامبر ملکوت کار او را می دید. اگر انسان باور کند که همین اعمال خودش آتش درست می کند، دیگر این کار را نمی کند. بعضی ها همین امروز در بهشت هستند.

سوال- در مورد خصوصیات کلی بهشت و جهنم توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – یکی از خصوصیات بهشت این است که رنج، غم، خستگی، دلزدگی و ملال در آنجا وجود ندارد. در آیه 34 فاطر داریم:

خدا را شکر که حزن و غصه را از ما دور کرد… آن خدایی که ما را وارد بهشت کرد، در اینجا به ما رنج و خستگی نمی رسد.

از امام صادق(ع) سوال کردند که اگر فردی بهشتی باشد و قرار باشد که رنجی نبیند ولی بفهمد که یکی از نزدیکانش اهل عذاب باشد آیا می تواند غصه نخورد؟

امام صادق (ع) فرمود: اینها فامیل را فراموش می کنند. شاید مقصود این است که دوستی های بهشتی، دوستی های خدایی است یعنی اگر کسی به جهنم رفته است یعنی با خدا دوست نبوده است،

بنابراین آنها فراموش می شوند، زیرا تعلقات بهشتیان الهی است. حتی داریم که اگر کسی گناهی در دنیا انجام داده است و بعد توبه کرده باشد، در بهشت این گناهان را فراموش می کند تا غصه نخورد و شرمنده نباشد. پس در بهشت، هر چیزی که باعث رنج بشود فراموش خواهد شد.

در بهشت پیری، ضعف، عیب های جسمی وجود ندارد. پیامبر به عمه ی پیرشان گفتند که پیرها به بهشت نمی روند زیرا جوان می شوند و بعد به بهشت می روند.

از فیض کاشانی داریم که از امام زمان (عج) سوال کردند که آیا در بهشت زاد و ولد هم وجود دارد که باعث سختی بشود؟ امام فرمودند:

در آنجا نه دوران بارداری است نه وضع حملی است، عادت ها و بیماریهای مخصوص زنها هم نیست، بچه داری هم نیست. اگر کسی بخواهد بچه داشته باشد می تواند اراده کند و دفعتاً فرزند دارد خواهد شد و سختی نمی کشد.

انشاءالله چهره ی منور رسول اکرم برای همه جهانیان آفتابی بشود و همه تسلیم وجود مقدس آن حضرت بشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.