? مجموعه مباحث #روزی_حلال جلسه ۹ : جایگاه درآمد حلال

? مجموعه مباحث

#روزی_حلال
جلسه ۹ : جایگاه درآمد حلال

✅ همه مشکلات ما در سه گام است.
? گام اول، #ایمان به خدا و #آخرت است.
? گام دوم، #تعالی_فکر است.
? گام سوم، #تربیت است.

? مجموعه مباحث  #روزی_حلال          جلسه ۹ : جایگاه درآمد حلال

? اما در بحثهای دینی از گام چهارم یعنی #تعلیمات_دینی حرف می‌زنیم بدون اینکه آن گامهای اول و دوم و سوم را درست کرده باشیم.

? #تفکر_الهی و باورپذیری آخرت باعث می‌شود که #انسان به دنبال درآمد #حلال برود. به همین دلیل است که امتیازهایی که در روایات برای درآمد حلال بیان شده است امتیازات اخروی است.

? #تفکر ما این است که باید ماشین گران‌قیمت و لباس گران‌قیمت داشته باشیم. وقتی تفکر این باشد به درآمد حلال فکر نمی‌کنیم.

? اول باید #تربیتدینی داشته باشیم. قبل از تربیت دینی باید #فکردینی داشته باشیم. قبل از #فکر دینی باید #باور_دینی داشته باشیم.

⭕️ اجتناب از #لقمه_حرام به دو دلیل باید اتفاق بیفتد:

1️⃣ حضرت زین‌العابدین (ع) در بیان حق شکم فرموده‌اند: “حق شکم تو این است که آن را ظرفِ حتی مقدار کمی از #حرام هم قرار ندهی.”

2️⃣ دو وجه دارد:

? حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: “نباید شکمهایتان را جایگاهِ حتی اندکی از حرام قرار بدهید؛ چون شما در منظر کسی هستید که #گناه را بر شما حرام کرده و راه #بندگی را آسان کرده است.”
? سوره علق، آیه ۱۴ می‌فرماید: مگر ندانسته كه قطعاً خدا [همه كارهايش را] مي‌بيند؟

?همچنین می‌فرمایند: انسان، حیوان #خلق نشده است.
? سوره محمد (ص) آیه ۱۲ درباره #کفار می‌فرماید: “#كافران همواره سرگرم بهره گيري از [كالا و لذت هاي زودگذر] #دنيا هستند و مي‌خورند، همان گونه كه چهارپايان مي‌خورند و جايگاهشان آتش است”

? چهارپایان به حلال و حرام کاری ندارند. فقط باید شکمشان پر شود. فقط تمتع و سیر شدن را می‌خواهند. انسان باید این پیش زمینه را داشته باشد که من حیوان خلق نشده‌ام.

? حضرت امیر (ع) در #نهج_البلاغه به عثمان ابن حنیف می‌فرمایند: “من اینطور خلق نشده‌ام که همه اهتمامم خوردن آن غذایی باشد که آن را جلوی من گذاشته‌اند. من مثل حیوان رهاشده در چراگاه نیستم که تمام اشتغالش این است که خاک را زیر و رو کند و چیزی به دست بیاورد و معده‌اش را پر کند.”

? یعنی غذا خوردن نباید عامل #غفلت باشد. حرام، انسان را دچار غفلت می‌کند.

? انسان چون حیوان نیست، باید دقت کند که چه چیزی می‌خورد و چقدر می‌خورد و با چه آدابی می‌خورد. از این سه بحث، به “عفة البطن” تعبیر می‌کنند یعنی پاکی شکم.

? امام باقر (ع) فرمودند: “خداوند به چیزی برتر از پاکی شکم و رعایت پاکی در شهوت پرستیده نشده است.”

? حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: شما مانند من نمی‌شوید که امام شما از همه دنیا، به دو لباس و از همه غذاها به دو قرص نان بسنده کرده است. شما نمی‌توانید مانند من #عمل کنید؛ ولی با #ورع و تلاش کردن (برای عمل) مرا یاری کنید.


حجةالاسلام والمسلمین #علویتهرانی گزیده جلسه ۹ ، #روزیحلال
@FARES_ir


دسترسی به فایل تصویری این جلسه در سایت ?:
http://www.fares.ir/post/846

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.