ازهرچه مي خواهي بپرس از امام جواد (عليه السّلام) نقل است

ازهرچه مي خواهي بپرس

از امام جواد (عليه السّلام) نقل است كه روزي حضرت أمير عليه السّلام به همراهي فرزندشان حسن و سلمان فارسي- در حالي كه به دست سلمان تكيه داده بودند- به مسجد الحرام وارد شده و جلوس فرمود، ناگاه مردي خوش سيما و خوش لباس پيش آمد و بر آن حضرت سلام كرد، سپس گفت: اي أمير المؤمنين، من از شما سه سؤال دارم، اگر جواب داديد دريابم كه مردم در باره تو مرتكب كاري شدند كه من حكم مي‏كنم كه آنان در دنيا و آخرت ايمن نخواهند بود، و اگر از عهده جواب بر نيامدي دريابم كه تو با آنان برابري.
حضرت فرمود: از هر چه مي‏خواهي بپرس.

گفت: وقتي انسان مي‏خسبد، روحش به كجا مي‏رود؟ و چگونه به خاطر مي‏آورد و فراموش مي‏كند؟ و چگونه اولاد آدمي شبيه به عموها و دائيهاي خود مي‏شود؟ حضرت أمير رو به جانب امام مجتبي (عليه السلام) كرده و فرمود: اي أبا محمّد پاسخش را بده.
امام مجتبي (عليه السلام) فرمود: امّا در مورد اينكه انسان پس از خوابيدن روحش به كجا مي‏رود، بدان كه روح آدمي مرتبط به ريح است و ريح با هواء، تا وقتي كه صاحب آن روح براي بيداري به جنبش در آيد، اگر خداي تعالي اجازه فرمايد كه آن روح به صاحبش برگردد، همان روح ريح را جذب نموده و آن ريح هوا را، و روح مراجعت نموده و در بدن صاحبش جاي مي‏گيرد، و اگر خداوند اجازه بازگشت روح را به بدن صاحبش ندهد، هواء ريح را جذب مي‏كند و ريح نيز روح را به سمت خود مي‏كشد و روح تا وقت برانگيخته شدن در قيامت؛ به بدن صاحبش بر نمي‏گردد.

و امّا پاسخ به آنچه در باره فراموشي و به خاطر آوردن كردي اين است كه: قلب انسان در جعبه و حقّه كوچكي قرار دارد، و بر آن حقّه سرپوشي نهاده شده است، اگر شخص صلوات كاملي بفرستد آن سرپوش از روي حقّه كنار رفته و قلب روشن مي‏شود و آدمي آنچه را از ياد برده به خاطر آورد، و چنانچه صلوات بر محمّد و آل او نفرستد يا آنكه‏ صلواتش ناقص باشد آن سرپوش بر روي آن حقّه بيفتد و قلب در تاريكي مي‏رود و انسان آنچه بياد داشته را فراموش مي‏كند و امّا جهت شباهت برخي از فرزندان به عموها و دائيها اين است كه هر گاه انسان با دلي آسوده و عروق و رگهايي آرام و بدني غير مضطرب با همسر خود نزديكي نمايد نطفه در كيسه رحم ساكن شده و فرزند شبيه به پدر و مادر خود مي‏شود، و چنانچه عمل نزديكي با دلي ملتهب و رگهايي ناآرام و جسمي مضطرب انجام شود در اين صورت نطفه مضطرب شده و بر يكي از رگها قرار مي‏گيرد، كه اگر آن رگهاي عموها باشد شبيه عموها شده و اگر بر رگهاي دائيها قرار بگيرد شبيه ايشان مي‏شود.

آن فرد سائل گفت: شهادت مي‏دهم كه هيچ معبودي جز اللَّه نيست همان طور كه پيش از اين نيز بدان گواه بودم، و اينكه محمّد رسول خدا است و در گذشته نيز بر اين اعتقاد بودم، و- با اشاره به حضرت أمير گفت: گواهي مي‏دهم كه تو وصي و جانشين بحقّ رسول خدايي و پيوسته نيز بدان معترف بودم،- و با اشاره به حضرت مجتبي گفت:
و شهادت مي‏دهم كه تو وصي پدرت و جانشين اويي! و شهادت مي‏دهم كه حسين بن علي وصي و جانشين پدرش پس از تو است، و شهادت مي‏دهم كه علي بن حسين جانشين امام حسين است، و اينكه پس از او محمّد بن علي؛ قائم به امر علي بن الحسين است، و گواهي مي‏دهم كه پس از او جعفر بن محمّد جانشين محمّد بن علي است، و شهادت مي‏دهم كه پس از او موسي بن جعفر جانشين وي مي‏باشد، و شهادت مي‏دهم كه پس از او علي بن موسي جانشين وي است، و شهادت مي‏دهم كه پس از او محمّد بن- علي جانشين او است، و گواهي مي‏دهم كه پس از او علي بن محمّد جانشين محمّد بن علي است، و شهادت مي‏دهم كه پس از او حسن بن علي قائم به امر علي بن محمّد است، و شهادت مي‏دهم بر مردي از اولاد حسن بن علي كه كنيه و اسم او بر زبان رانده نشود تا اينكه امر او ظاهر شده و تمام دنيا را پس از انباشته شدن از ظلم و جور، مملوّ از قسط و داد سازد، و سلام و رحمت و بركات خداوند بر تو باد اي أمير المؤمنين! سپس برخاست و رفت.

شـــــهادت فضل خداست? به هرکس که بخواهد میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.