ضرورت شناختِ غیرکلیشه در شورش ۲۵-۲۷آبان

❌ضرورت شناختِ غیرکلیشه❌

✍️در شورش ۲۵-۲۷آبان۱۳۹۸ نقش فعال حاشیه‌نشینان و نوجوانان متولد دهه ۱۳۸۰ (۱۸ سال به پائین) جریان‌های سیاسی اپوزیسیون داخل و خارج را بکلی غافلگیر کرد.

✍️تاکنون جریان اصلی اپوزیسیون داخل کشور، که خود را مقید به قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام می‌کرد، پایگاه خود را «طبقه متوسط» می‌دانست. به همین دلیل، آنان شعارهای «عدالت‌طلبانه» به سود فرودستان را «پوپولیسم» می‌خواندند و بطور عمده از کلیات سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی، برغم فشارهای سنگین آن بر مردم فرودست، حمایت می‌کردند.

✍️بنظر می‌رسد بخشی از فعالین این جریان تحت تأثیر «شوک آبان ۹۸» به ناگاه رادیکال شده‌اند. بنیان نظری این چرخش تلاش برای پیوند زدن «جنبش طبقه متوسط» با «شورش فرودستان» است.

✍️با این رویکرد به نظر می‌رسد بحران آبان۹۸ پایان نیافته؛ ماه‌های آتی در ایران بی‌حادثه نخواهد بود و احتمالاً جریان‌های متنفذی تلاش خواهندکرد، ازجمله در ۱۶ آذر (روز دانشجو)، از طریق حرکت سیاسی دانشجویان ابتکار عمل را به دست گیرند.

✍️از این پس شاهد حوادثی خواهیم بود که به برخی تحولات بزرگ چند دهه اخیر جهان بی‌شباهت نیست: هم حوادث شوروی در اواخر دوران گورباچف (که با ظهور یلتسین، عضو پولیت بورو یعنی نهاد اصلی رهبری حزب کمونیست شوروی، و تجمع بخش مهمی از «اِلیت» شوروی سابق در پیرامون او به انحلال مسالمت‌آمیز نظام اتحاد شوروی و انتقال قدرت به بخشی از نئومانکلاتورای حزبی-اطلاعاتی پیشین انجامید که پیامد آن حاکمیت کلپتوکرات‌ها-الیگارک‌ها در عصر یلتسین بود) و هم حوادث شروع جنگ داخلی سوریه (که اینک برخی بی‌پروا از تکرار آن در ایران دفاع می‌کنند و جنگ داخلی را گزینه‌ای بهتر از تداوم «وضع موجود» می‌دانند).

✍️به نظر می‌رسد، طبق تجربه شروع جنگ داخلی سوریه، پروپاگاندای عظیمی آغاز شود. در این میان انتشار فیلم‌های «فیک»، از جمله بازنشر ویدئوهای حوادث عراق و سوریه بنام ایران، فراوان خواهدبود. این موج تبلیغاتی بزرگی است که، هم به دلیل قدرت تبلیغاتی رسانه‌های اصلی غرب و اپوزیسیون داخل و خارج و هم به دلیل ضعف چشمگیر دستگاه رسمی تبلیغاتی ایران، همگان را سردرگم خواهدکرد.

✍️برای وضع کنونی راهکاری ندارم به جز تأکید مجدد بر ضرورت شناخت عمیق و غیرکلیشه‌ای تحولات جاری.
از درون این شناخت راهکارها بیرون خواهدآمد.

عبدالله شهبازی
@najva_net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.