واکاوی خط حزب‌الله از #مفهوم_تحول

واکاوی خط حزب‌الله از #مفهوم_تحول در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای

?نام دیگر انقلاب!

? محور اصلی بیانات مهم رهبر انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) «#روحیه‌ی_تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار» بود. ایشان در این سخنرانی، به تفصیل درباره‌ی ابعاد تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام سخن گفته و به حق، امام را #امامِ_تحوّل نامیدند.

? اما مفهوم تحوّل و تحوّل‌انگیزی، در بیانات رهبر انقلاب، دارای سابقه‌ای طولانی است. از جمله، در کتاب «طرح کلّی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» که حاصل سلسله جلسات قرآنی ایشان در سال ۱۳۵۳ (46 سال پیش) است، به روشنی درباره‌ی نقش انبیاء الهی در ایجاد #تحوّل و #دگرگونی در جوامع سخن به میان آمده و پیروان راستین پیامبران به پی‌گیری اهداف تحوّلی انبیاء دعوت شده‌اند.

? در جلسه‌ی پانزدهم کتاب طرح کلّی، آیت‌الله خامنه‌ای با نفی تصوّر رایج از #نبوّت، «نبوّت» را درآمیخته با مفهوم #بعثت معرفی کرده و می‌فرمایند: «در پیغمبری دو تحوّل و دگرگونی هست؛ بعثت و رستاخیز و انقلاب و تحوّل، اوّل در در درون و ذات خود پیغمبر به وجود می‌آید. بعد، همین تحوّل و شور و انقلاب و رستاخیز به اجتماع می‌ریزد و به متن #جامعه‌ی_بشری منتقل می‌شود.» بعثت در اینجا و در درجه‌ی اوّل، به معنای ایجاد یک تحوّل عمیق در وجود و باطن خود پیامبر است. این دگرگونی عمیق، از پیامبر انسان دیگری می‌سازد؛ انسانی که بار و مسؤولیت و رسالت تازه‌ای بر دوش خود احساس می‌کند. پس از بعثت، انگیزش درونی و باطنی پیامبر، مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد و به تلاش او رنگ و جهت دیگری می‌دهد. پس از این «تحوّل درونی»، همه‌ی جدّ و جهد پیامبر معطوف به ایجاد «تحوّل بیرونی» در جامعه می‌شود و او می‌کوشد «تا در جامعه و متن زندگی انسان‌ها رستاخیز و تحوّلی بنیادین پدید آورد.»

?بنابراین در #اندیشه‌ی_آیت‌الله_خامنه‌ای، #خودسازی مقدّم بر #جامعه‌پردازی و #تمدّن‌سازی است. بر این مبنا، اگرچه هدف نهایی پیامبر ایجاد تحوّل در جامعه است، اما دست‌یابی به این هدف بلندمرتبه از رهگذر تحوّل باطنی امکان‌پذیر خواهد بود. …پیامبر «اگر خودش عوض نمی‌شد، نمی‌توانست دنیا را عوض کند… [پس] پیغمبر، اوّل آتش به جان خودش زده شد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند.» و «این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند، نمی‌توانند دنیا را عوض کنند.»

?اما رستاخیز اجتماعی پیامبران چه ابعادی را در بر می‌گیرد؟ از منظر رهبر انقلاب، تحوّلی که پیامبران به دنبال آن هستند، «مهم‌ترین، کلی‌ترین، بزرگ‌ترین، اوّلی‌ترین و اساسی‌ترین #مسائل_اجتماعی بشر» یعنی «نظام، حکومت، جامعه و تمدّن» را شامل می‌شود. از منظر ایشان، «پیامبر می‌آید تا جهانی را با قواره‌ای که اسلام پیشنهاد می‌کند بسازد. پیغمبر برای این مبعوث می‌شود تا شکل زندگی و نظام زندگی انسان‌ها را به صورتی که خدا می‌گوید درست کند.» لذا انبیاء آمده‌اند که نظام و حکومت و جامعه و تمدّن بشری را از شکل جاهلی و طاغوتی به نظام و حکومت و جامعه و تمدّن الهی و توحیدی متحوّل و مبدّل کنند. چراکه به تعبیر ایشان، «نظم اجتماعی #جامعه‌ی_توحیدی یک چیزی است مغایر و مباین و احیاناً متعارض و متضاد با جامعه‌‌ی توحیدی».

بر مبنای آنچه گذشت می‌توان گفت که از منظر رهبر انقلاب، «تحوّل» نام دیگر «انقلاب» است. #مأموریت پیامبران الهی، ایجاد یک رستاخیز عمیق و دگرگونی بنیادین در تمام شؤون #حیات_اجتماعی بشر است؛ و این، عبارت أخرای کلیدواژه‌ی #انقلاب است. فهم عمیق مفهوم «تحوّل» از منظر رهبر انقلاب، به ما کمک می‌کند که بتوانیم به درک صحیحی از جایگاه و اهمیّت «انقلاب اسلامی» در استمرار «انقلاب پیامبران» دست یابیم و مواجهه‌ی تمدّنی #جبهه‌ی_تحوّل‌خواهان عالم با جبهه‌ی مستکبران مرتجع را به درستی تحلیل کنیم.

@Khattehezbollah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.