? مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۷

? مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۷

✅ القائات شیطانی، #آزمون است.

? #هدف_شیطان این است که می‌خواهد موجودات را دچار #گمراهی شدید کند. [فاطر / ۶] ? آن چیزی که از بیرون به جان #انسان ورود پیدا کند بدون اینکه انسان متوجه شود، القاء است. #فکر انسان را درگیر می‌کند. گاهی اوقات این القائات و خطورات که به ذهن و جان و #نفس انسان ورود می‌کند، انسان را دعوت به #خیر می‌کند. القائی که دعوت به خیر باشد الهام نام دارد. منشأ الهام خداست و انجام آن، توفیق است. گاهی القاء، یک ذهنیت منفی و دعوت به #شر است. منشأ این القاء، #شیطان است. این القاء، اغواست.

?اغواء در دو صورت عمل نمی‌کند که یکی از آن‌ها #عاقل بودن است. انسان عاقل شش علامت دارد. کسی این شش علامت را نمی‌داند، ولی همه مردم ویژگی ماشین‌هایشان را می‌دانند و به آن‌ها تسلط دارند ولی به خودشان نه.
دومین گروهی که شیطان مطلقاً نمی‌تواند با آن‌ها کاری داشته باشد کسانی هستند که قلبشان پاک است.[سبأ/۲۰]

✳️ راه‌کارهای شیطان برای القاء چیست؟

? حمله همه‌جانبه است. [اعراف/۱۶ و ۱۷] ? لگام زدن است. [اسراء/۶۲] ? امر کردن. [بقره/۱۶٩] ? یکی از راه‌کارهای شیطان، وعید است. [بقره/۲۶۸] ? مسّ کردن است. [اعراف/۲۰۱] ? یکی از روش‌های او، همزات است. [مؤمنون/٩۷] ? #فریب یکی دیگر از راه‌کارهای شیطان است. [اعراف/۲۷] ? یکی از شیوه‌های شیطان، زیبا جلوه دادن است. [محمد/۲۵] ? گاهی شیطان گمراه می‌کند و در آرزوهای طولانی می‌اندازد. [نساء/۱۱٩] ? ربودن #عقل انسان از راه‌کارهای شیطان است. [انعام/۷۱] ? گاهی شیطان باعث فراموش‌کاری انسان می‌شود. [کهف/۶۳] ? گاهی شیطان ایجاد #دشمنی می‌کند. [یوسف/۱۰۰] ? گاهی با لشگرش می‌تازد. [اسراء/۶۴]

? با همه راه‌هایی که شیطان دارد باید چهار نکته را بدانیم:
? تسلط شیطان، همگانی نیست. [نحل/٩٩ و ۱۰۰] ? حمله شیطان با هر وسیله و حربه‌ای که باشد ضعیف است. [نساء/۷۶] ? همه راه‌کارهای شیطان صرفاً دعوت است. در روز #قیامت همه به شیطان می‌گویند هر کاری که ما کرده‌ایم تو باعث آن هستی. او هم از خودش دفاع می‌کند. [ابراهیم/۲۲] ? دعوت #ابلیس به صورت #وسوسه است. بنابراین باید وسوسه را بشناسیم و راه مقابله با وسوسه را بدانیم. راه مقابله با وسوسه، راه‌اندازیِ #تفکر است. هر کسی به وادی فکر وارد شد، جلوی وسوسه را می‌گیرد.

? همه این کارها سخت است. آدم شدن واقعاً سخت است. به قدری سخت است که علما می‌گویند محال است. واقعاً شبیه محال است.
? سخت‌ترین کار، گام اول است که انسان #اراده کند. باید از امام زمان(ع) بخواهیم تا به ما نگاه کنند.

___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.