? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵۲

? مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵۲

✅ اولین حکمتی که برای #غیبت امام عصر(عج) بیان کردیم بنا بر فرمایش رسول اکرم(ص) سری از #اسرار_الهی بودن است.

✅ حکمت دوم این بود که سنت‌هایی که در جوامع و امت‌های پیشین اتفاق افتاده بود، باید در #امت_اسلامی هم اتفاق بیفتد. در امت‌های قبلی، غیبت بوده است. برخی از انبیاء(ع) غیبت داشتند از جمله حضرت عیسی، جناب ادریس، حضرت موسی، حضرت نوح، حضرت یوسف و… از امت خودشان غایب بودند.

✅ وجه سوم غیبت امام زمان(ع) #آزمایش و #امتحان است.

? یکی از سنت‌های حتمی الهی، #آزمون و آزمایش است.
? سوره عنکبوت آیه ۲ می‌فرماید: #مردم گمان می‌کنند همین که بگویند ما #ایمان آوردیم، رهایشان می‌کنیم و آنها را مورد آزمون قرار نمی‌دهیم؟

? امام باقر(ع) می‌فرمایند: خدا هر چیزی را در #دنیا برای آزمون قرار می‌دهد. خداوند به حضرت آدم می‌فرماید: تو و نسل تو را خلق کردم بدون اینکه کمترین احتیاجی به تو و آن‌ها داشته باشم. شما را خلق کردم تا در طول زندگی امتحانتان کنم و ببینم چه کسی بهتر #عمل می‌کند. برای اینکه ببینم چه کسی بهتر عمل می‌کند، دنیا، #آخرت، زندگی، مرگ، #اطاعت، #گناه، #بهشت و آتش را خلق کردم تا آزمایش کنم که چه کسی مرا برای بهشت می‌پرستد و چه کسی برای ترس از #جهنم و ببینم چه کسی مرا می‌پرستد و چه کسی از من سرپیچی می‌کند و چه کسی برای دنیا کار می‌کند و چه کسی برای آخرت. چه کسی از مرگ #غافل می‌شود و چه کسی به زندگی‌اش مغرور می‌شود.

? آزمایش الهی چه چیزی را برای چه کسی روشن می‌کند؟
? همه چیز برای خدا روشن است. خدا می‌خواهد این آزمایش اتفاق بیفتد تا اتمام حجت شود.

? سوره تغابن آیه ۱۵ می‌فرماید: «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ؛ دارایی و فرزندان شما ابزاری برای آزمون شما هستند.»

? حضرت امیر(ع) ذیل این آیه می‌فرمایند: آیه به این معناست که خدا با مال و اولاد بندگانش را می‌آزماید تا روشن شود که چه کسی به روزی و آن چیزی که برای مشخص شده، راضی است. خدا بهتر از همه می‌داند چه کسی راضی است. این کار او اتمام حجت است. اگر راضی باشد که با آن مستحق #ثواب می‌شود و اگر اعتراض کند که منشأ #عقاب می‌شود.

_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۵۲، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.