دانلود کتاب:تعلیم وتربیت دراسلام
نام كتاب : تعليم و تربيت در اسلام
تعليم و تربيت
در
اسلام
متفكر شهيد
استاد مرتضی مطهری
چاپ بيست و سوم : بهار 1373
ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار
استاد شهيد )
بصورت فايل html
فهرست مطالب
بخش اول :
بحثهای ايراد شده در جمع دبيران تعليمات دينی
جلسه پنجم : فعل اخلاقی | 93 1 |
فرق تربيت و اخلاق | 95 |
نظريات درباب معيار فعل اخلاقی : | |
الف . دگر دوستی | 97 |
ايثار | 98 |
ب . حسن و قبح ذاتی افعال | 98 |
ج . الهام وجدان | 100 |
د . دگردوستی اكتسابی | 100 |
ه . رضای خدا | 102 |
بررسی نظريه كانت | 102 |
جلسه ششم : فعل اخلاقی | 105 2 |
نوعدوستی | 108 |
داروينيزم | 109 |
وجدان اخلاقی | 110 |
جدال خود و ناخود | 111 |
نظريه عقل دورانديش | 113 |
نقد اين نظريه | 114 |
زيبائی عقلی | 115 |
دين ، تنها ضامن اجرای اخلاق | 118 |
جلسه هفتم : فعل اخلاقی | 121 3 |
روح زيبا | 124 |
اصل غائيت مبنای تعيين حد وسط در اخلاق | 125 |
حاكميت روح و عقل | 127 |
روش تربيت در مكاتب مختلف | 131 |
اخلاق مذهبی | 132 |
مذهب پشتوانه اخلاق | 134 |
تعريف فعل اخلاقی | 135 |
جلسه هشتم : بررسی نظريه نسبيت اخلاق | 137 |
پسند | 139 |
روح زمان | 141 |
سخن سارتر | 144 |
مفهوم انساندوستی | 146 |
رفتار ، نسبی است | 148 |
عناوين اوليه و عناوين ثانويه | 150 |
مثال به عفاف و عفت | 151 |
مثال به راستی | 154 |
جلسه نهم : حديث علی عليهالسلام و نظريه نسبيت اخلاق | 157 |
طرح يك اشكال | 159 |
پاسخ | 161 |
دستور پيغمبر در عمرشالقضاء | 164 |
مفهوم جبن در اين حديث | 166 |
داستان صفيه دختر عبدالمطلب | 167 |
زن ، حامل يك امانت انسانی | 170 |
مفهوم ” بخل ” در اين حديث | 171 |
شجاعت و دفاع از حقيقت | 174 |
شجاعت و دفاع از حقوق اجتماعی | 176 |
شجاعت حضرت زهرا ( س ) | 178 |
شجاعت حضرت زينب ( س ) | 180 |
جلسه دهم : پيوند عبادت با برنامههای تربيتی | 183 |
روح عبادت | 185 |
شكل عبادت و برنامه های تربيتی | 186 |
عبادت و حقوق اجتماعی | 187 |
نماز و رو به قبله ايستادن | 188 |
تمرين ضبط نفس | 191 |
تمرين وقت شناسی | 192 |
مسالمت طلبی | 192 |
نيت | 193 |
اركان نيت | 195 |
اهميت نيت | 196 |
خاصيت عادت | 197 |
نظريه نيچه | 199 |
سه نوع اخلاق در جوامع اسلامی | 200 |
نقطه ضعف اخلاق صوفيانه | 205 |
جلسه يازدهم : كرامت نفس در قرآن و حديث | 209 |
عزت نفس | 211 |
نفاست نفس | 216 |
غيرت | 218 |
آيا تناقض است ؟ | 219 |
جلسه دوازدهم : ريشه الهامات اخلاقی | 225 |
لذات مادی و لذات معنوی | 231 |
ريشه ارزش | 233 |
خودشناسی ريشه الهامات اخلاقی | 237 |
عذاب و رضايت وجدان | 238 |
تزلزل ارزشها در دنيای غرب | 240 |
جلسه سيزدهم : توسعه ” خودی ” | 243 |
انسان موجودی ذومراتب است | 245 |
ازدواج اولين مرحله خروج از خود فردی | 247 |
حديثی از رسول اكرم | 249 |
مرد زاهد و جهاد در راه خدا | 250 |
من قبيلهای | 252 |
من قومی | 253 |
انساندوستی | 254 |
خود مذهبی | 256 |
احسان به كافر | 258 |
وجدان عمومی | 260 |
بخش دوم : | |
بحثهای انجمن اسلامی پزشكان | |
جلسه اول : پرورش جسم و پرورش استعداد عقلانی | 263 |
مكتب تربيتی انسانی | 266 |
پرورش جسم از نظر اسلام | 267 |
پرورش جسم و تنپروری | 269 |
پرورش استعداد عقلانی | 271 |
تعقل در قرآن | 272 |
تعقل در سنت | 274 |
عقل و جهل در روايات اسلامی | 276 |
اهتمام مسلمين به طلب علم | 277 |
حديثی از امام موسی كاظم ( ع ) | 279 |
رسول اكرم و عبادت | 330 |
علی ( ع ) و روح نيايش | 334 |
انسان اسلام يا انسان جامع | 337 |
مراتب پايين عبادت | 338 |
نقش عبادت در تربيت | 340 |
راه اعتدال | 342 |
پرسش و پاسخ 346
پرسش و پاسخ 402
جلسه ششم : عوامل تربيت 4 : كار | 409 |
كار از نظر اسلام | 411 |
كار و تمركز قوه خيال | 414 |
كار و جلوگيری از گناه | 415 |
زن و غيبت | 417 |
استعداديابی در انتخاب كار | 419 |
كار و آزمودن خود | 421 |
كار و فكر منطقی | 422 |
تأثير كار بر احساس انسان | 423 |
كار و احساس شخصيت | 424 |
بوعلی سينا و مرد كناس | 425 |
توصيه رسول اكرم | 426 |
كار از نظر ناصر خسرو | 428 |
كار از ديدگاه بزرگان | 429 |
برای دانلود کتاب:تعلیم وتربیت دراسلام بر روی لینک زیر کلیک کنید