ارتباط دختران وپسران با ازدواج موقت
يكي ازگناهاني كه در جامعه ما متأسفانه رواج بسياري يافته است دوستي ها وارتباط نامشروع بين پسران ودختران مي باشد بسياري از پسران بخاطر كشش وجذبه جنس مخالف ، بدنبال ارتباط با دختران مي باشد . دخترها نيز به همين شكل به بي راهه مي روند .(باسر زدن به پاركها وخيابانها مي توان اين موضوع را به وضوح مشاهد نمود )
دختر وپسري كه به علت هاي مختلف همچون تحصيل ، موقعيت خانوادگي وغيره ، شرايط ازدواج دائم را ندارند ولي تحت فشار غريزه جنسي وكشش جنس مخالف خود قرار دارد ، زير بار اين فشار، به اضطراب وفشارهاي روحي وجسمي دچار مي شود يا قدرت خود را از دست مي دهد وجز ارتباط با جنس مخالف وآلوده شدن به گناه راه ديگري را پيش روي خود نمي بيند وبه اين كار اقدام مي كند . با اين ارتباط نامشروع ، حريم گناه براي او شكسته مي شود وقبح گناه برايش از بين مي رود وبه گناهان ديگري نيز كشيده مي گردد وچون از فطرت پاكي برخوردار مي باشد در باطن ، هميشه در غذاب وجدان بسر مي برد. حال اگر دختري بداند مي تواند از طريق شرعي با پسري محرم شود وبا او بطور مشروع ارتباط داشته باشد يقيناً از اين راه مشكل خود را حل مي كند وديگر زير بار شديد اضطراب هاي روحي ويا عذاب وجدان ناشي از ارتكاب گناه قرار نمي گيرد ودرنتيجه قبح گناه موفق به تعديل در او از بين نمي رود و به فساد كشيده نمي شود . اگر او بداند كه با اين عمل موفق به تعديل غريزه جنسي وارضاء غريزه كشش بطرف جنس مخالف مي شود وعلاوه بر اينكه مرتكب گناهي نمي شود يك عمل مستحب موكد را بجا آورده وموجب رضايت خدا واهل بيت (ع) مي شود ، احساس آرامش و اطمينان مي نمايد .البته در اين مورد بايد رعايت شئون خانوادگي افراد بشود واسباب آبرو ريزي خانواده فراهم نگردد. همچنين پسري كه مي بيند دختري بدين گونه با او ارتباط دارد ورعايت شرع واحكام الهي را مي نمايد وفردي متقي ومتدين است ، به او به چشم يك دختر فاسد وبي عفت (كه معمولاً به دختراني كه بطور نامشروع با پسران ارتباط دارند نگاه مي كنند) نگاه نمي كند وحتي امكان ، تمايل آنها به ازدواج دائم با يكديگر بيشتر مي شود . ولي پسري كه بطور نامشروع با دختري ارتباط دارد با خود مي گويد : « دختري كه اينگونه حريم عفت وتقوي را شكسته وبراي خداي به اين بزرگي احترام قائل نيست چگونه در آينده براي من احترام قائل خواهد بود ؟ از كجا معلوم كه پس از ازدواج ، با ديگري ارتباط نامشروع نداشته باشد؟» بنابراين هيچگاه حاضر به ازدواج با او نخواهد شد مگر اينكه احساساتش بر عقلش غلبه نمايد . ولي درمورد دختري كه به طور شرعي با او ارتباط برقرار شود ، هيچ وقت چنين افكاري نخواهد بود . لازم به تذكر است كه در اين مورد بايد تمام جوانب شرعي رعايت شود وهمچنين عمل دخول انجام نگيرد ، زيرا در صورت دخول ، باكره بودن دختر از بين مي رود كه در صورت عدم تمايل اين دو براي ازدواج دائم با يگديگر ، دختر متضرزر مي شود ومورد تهمت وسوء ظن قرار مي گيرند وباعث دردسر ها وآبروريزي هاي فراواني مي شود . پس هر دو بايد بي نهايت مراقب باشند واز دخول خوداري كنند وبه لذتهاي ديگر اكتفاء نمايند . وبهتر اين است كه در صيغه عقدشان ، عدم دخول را بعنوان شرط قرار دهند تا دخول براي طرف مقابل حرام باشد . البته موضوع مشروط قرار دادن عدم دخول ، براي كساني است كه مرجع تقليدشان دخول را حرام مي داند بطور كل مردود است . همچنين مقلدين مراجعي كه ازدواج بدون اذن پدر (يا جد پدري و درصورت نبودن آنها ، اجازه ولي ) را براي دختر باكره رشيده لازم مي دانند حتماً بايد از پدر يا جد پدري اجازه بگيرند والا عقد آنها باطل خواهد بود . در اينجا بايد متذكر شد كه دختران بيشتر بخاطر جلب توجه ومحبت ، جذب پسران مي شوند نه بخاطر فشار غريزه جنسي ، كه اينها نيز مي توانند با ازدواج موقت با پسر با تقواي مورد علاقه شان (پسري كه بي تقوا باشد ، باعث آبرو ريزي آن دختر مي شود) با شرط عدم دخول يا حتي شرط عدم نزديكي جسمي ، با او ارتباط داشته باشد كه اگر خودشان را داراي تفاهم فكري واخلاقي ديدند مي توانند با يكديگر بطور دائم ازدواج نمايند . والدين بايد سعي بكنند كه دخترانشان هر چه زودتر ازدواج كنند وبه خانه شوهر بروند كه البته در اين مورد بايد صلاحيت شوهرداري واداره زندگي ومحبت وتفاهم طرفين وديگر موارد لازم را لحاظ نمود ودختر را به رشد فكري وفرهنگي لازم براي شوهر داري رساند. در روايات مسأله تعجيل در شوهر دادن دختر بسيار تأكيد شده است . امام صادق (ع) مي فرمايد: « يكي از نشانه هاي سعادت مرد اين است كه دخترش پيش غاز قاعدگي به خانه شوهر برود . » همچنين منقول است كه : « دوشيزگان مانند ميوه هاي درختان هستند كه بايد به محض اينكه رسيده شدند آنه را چيد والا حرارت خورشيد و وزش بادها آنان را فاسد ونابود مي كند. دختران چون بدوران بلوغ مي رسند طغيان غريزه آنها جز شوهر دادنشان درماني ندارد والا ممكن است به فساد كشيده شوند ، چرا كه آنها نيز بشر هستند
———————————————————————————————————————–
« احكام ازدواج موقت »
در اينجا احكامي از ازدواج موقت ذكر مي شود كه اكثر آنها مورد اتفاق مراجعه مي باشد ولي بايد هركس به رساله وفتاواي مرجع تقليد خود رجوع كند وذكر اين احكام فقط بخاطر آگاهي خوانندگان مي باشد والا وظيفه شرعي هر كسي ، عمل كردن به فتوا ونظرات مرجع تقليد خود مي باشد. *** بواسطه خواندن صيغه ازدواج ، زن ومرد به هم حلال مي شوند وآن بر دو قسم است : دائم وغيردائم . عقد دائم آن است كه مدت زناشوئي در آن معين نشود ، وزني را كه به اين شكل عقد مي كنند «دائمه » گويند . عقد غير دائم آن است كه مدت زناشويي در آن معين شود ، مثلاً زن را بمدت يك ساعت ، يك روز ، يك ماه يا يك سال يا بيشتر عقد نمايند ، وزني را كه به اين شكل عقد كنند « متعه » مي نامند *** در زناشوي چه دائم وغير دائم بايد ((صيغه))خوانده شود وتنها ، راضي بودن مرد و زن كافي نيست . *** صيغه عقد را يا خود مرد وزن مي خوانند ، يا ديگري را وكيل مي كنند كه از طرف آنان بخواند *** اگر زن ومرد مي خواهند خودشان صيغه را بخوانند بايد بعد از تعيين كردن مدت و مهر در ازدواج موقت ، زن (با قصد انشاء) به مرد بگويد : « زَوَّجْتٌُكَ نَفْسي فِي الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ » يعني «به زوجيت تو قرار دادم خودم را ، در مدت معلوم وبا مهر معلوم » بعد از آن مرد بايد بلافاصله (با قصد انشاء)به زن بگويد «قَبِلْتُ»يعني «قبول كردم » *** بايد در حين خواندن صيغه ، قصد انشاء شود به اين معني كه مثلاً اگر خود مرد وزن مي خواهند صيغه را بخوانند ، زن باگفتن صيغه ، بايد قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد ومرد باگفتن «قَبِلْتُ» زن بودن او را براي خود قبول نمايد .***
بايد صيغه ازدواج به عربي صحيح خوانده شود . بنابر فتواي بعضي از مراجع اگر خود مرد يا زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند به هر لفظي كه صيغه رابخوانند صحيح است ولازم نيست وكيل بگيرند اما بايد لفظي را بگويند « زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ»را بفهمانند ولي بنا برفتواي بعضي مراجع ديگر ، در صورتي كه زن ومرد نتوانند صيغه عقد ازدواج موقت را صحيح بخوانند ، بايد به شخص سومي كه مي تواند صيغه را صحيح بخواند وكالت دهند تا از جانب آنها اجراي صيغه بنمايد. *** در صورتي كه شرطي براي ازدواج قرار داده شده باشد ، زن بايد (با قصد انشاء) اينگونه صيغه را بخواند : «« زَوَّجْتٌُكَ نَفْسي فِي الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ بِالشَّرطِ الْمَعْهُودِ بَيْنَنا» يعني : «به زوجيت تو قرار دادم خودم را ، در مدت معلوم وبا مهر معلوم ، با شرطي كه بين خودمان قرار داديم » بعد از آن مرد بايد بلافاصله (با قصد انشاء)به زن بگويد «قَبِلْتُ»يعني «قبول كردم » در صورتي كه شرطهاي براي عقد قرار داده شده باشد، زن بايد به جاي« بِالشَّرطِ الْمَعْهُودِ بَيْنَنا» بگويد :« بِالشَّروُط الْمَعْهُودَهِ بَيْنَنا»يعني :«با شرطهايي كه بين خودمان قرار داديم.» *** در صورتي كه زن به تنهايي قادر به تلفظ صحيح صيغه عقد ازدواج عقد ازدواج موقت از جانب خود نباشد ،( بنابر نظر بعضي از مراجع)مي تواند به طرفش وكالت دهد تا از طرف او اجراي صيغه نمايد ، كه در اين صورت مرد به وكالت از طرف زن بايد (با قصد انشاء) بگويد: «مَتَّعْتُ مُوَكَّلَتي لِنَفْسي فِي الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ » يعني :«به متعه و ازدواج موقت درآوردم موكله ام(يعني زن) را براي خودم در مدت معلوم وبا مهر معلوم .» بعد از آن بايد بلافاصله از طرف خود (با قصد انشاء)بگويد : «قَبِلْتُ»يعني «قبول كردم » *** در صورتي كه شخص ثالثي بخواهد بين زن ومرد صيغه عقد موقت را جاري سازد ، بعد از تعين مدت ومهر وگرفتن وكالت از دو طرف بايد(با قصد انشاء) بگويد :« مَتَّعْتُ مُوَكَّلَتي لِمُوَكَّلي فِي الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ » يعني :«به متعه و ازدواج موقت درآوردم موكله ام(يعني زن) را براي موكلم (يعني مرد) ، در مدت معلوم وبا مهر معلوم .» وبعد بلافاصله بايد(با قصد انشاء) بگويد : « قَبِلْتُ لِمُوَكَّلَي هكَذا» يعني: «قبول كردم براي موكلم(يعني مرد)،اين چنين متعه وازدواجي را .»*** اگر شرطي در بين مي باشد ،بايد بعد از « عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ »بگويد :« بِالشَّرْط الْمَعْهُودَهِ بَيْنَهُما»يعني:«باشرطي كه بين آن دو قرار داده شده است.»و اگر شرطهاي در بين باشد ،بايد بعد از « عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ »بگويد : « بِالشَّروُط الْمَعْهُودَهِ بَيْنَهُما» يعني:«باشرطهايي كه بين آن دو قرار داده شده است.»***
زن ومرد مي توانند هركدام يك نفر را وكيل خود كنند . دراين صورت اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد: « مَتَّعْتُ مُوَكَّلَتي مُوَكَّلَكَ فِي الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَي الْمَهْرِ الْمَعْلوُمِ » يعني :«به متعه و ازدواج موقت درآوردم موكله ام(يعني زن) را موكلت (يعني مرد) ، در مدت معلوم وبا مهر معلوم .»بعد از آن بايد بلافاصله وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكَّلي هكَذا»يعني:«قبول كردم براي موكلم (يعني مرد)اينچنين متعه وازدواجي را. » *** زن ومرد تا يقين نكنند كه وكيل آنها صيغه را خوانده است ،نمي توانند به يكديگر نگاه محرمانه نمايند ،وگمان به اين كه وكيل صيغه را خوانده است ،نيز كفايت نمي كند ،ولي اگر وكيل بگويد صيغه را خوانده ام كافي است . *** اگر قبل از خواندن صيغه شرط گذاري شود ولي در خواندن صيغه لفظ «شروط» فراموش شود عقد صحيح است لكن به عقدي بدون شرط تبديل مي شود***
دختري كه به حد بلوغ رسيده ورشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد ،اگر بخواهد شوهر كند ،چنانچه باكره باشد بايد (بنابر احتياط واجب يا احتياط مستحب)از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد، واجازةمادر يا برادر لازم نيست . بعضي از مراجع اجازه پدر يا جد پدري براي دختره باكرة رشيده را احتياط واجب و بعضي احتياط مستحب مي دانند كه بايد هر كس به فتواي مرجع تقليد خود رجوع نمايد *** در ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم:نفقة زن بعهدة شوهر نيست . زن وشوهر از يكديگر ارث نمي برند . زن بدون اجازة شوهر مي تواند از خانه بيرون برود . طلاق لازم نيست وچنانچه شوهر بخواهد به آن پايان بدهد مي تواند مدتش را ببخشد . پايان يافتن مدت ازدواج به شاهد وگواه احتياج ندارد ، داشتن بيش از چهار زن جايز است ولازم نيست مرد شبهايش را بين آنها قسمت كند . ***
در صورتي كه صيغه عقد ازدواج موقت صحيح خوانده نشود ، عقد باطل خواهد بود .***
در صورتي كه بدون تعيين مقدار مهريه ، اجراء صيغه عقد موقت شود عقد باطل خواهد بود .*** عدة زني كه به ازدواج موقت در آمده است اگر حامله شده باشد به وضع حمل او يا ديدن 2حيض (در زناني كه حيض مي بينند ) ويا 45روز (در كساني كه حيض نمي بينند ) به هر كدام كه زمانش بيشتر باشد ، به اين معني كه اگر ايام حاملگي او بيشتر باشد تا وضع حمل نكند حق ازدواج با ديگري را ندارد ، واگر ايام 2حيض يا45روز، بيشتر از ايام حاملگي باشد بايد صبر كند تا 45روز يا مدت 2حيض او تمام شود وبعد ازدواج نمايد .***عدة زني كه شوهرش بميرد چهار ماه و ده روز قمري است اگر چه زن يائسه ويا صغيره يا غير مدخوله باشد لكن اگر حامله باشد وايام حاملگي بيشتر از چهار ماه و ده روز بود بايد عده را به وضع
حمل قرار دهد.*** اگر در ازدواج موقت يا دائم ،دخول انجام نگيرد ، براي زن عده وجود ندارد . يعني در ازدواج دائم پس از طلاق ودر ازدواج موقت پس از تمام شدن مدت ويا بخشيدن بقيه مدت توسط مرد ، بلا فاصله مي تواند با مرد ديگري ازدواج موقت يا دائم نمايد.
*** اگر زن بگويد من در ايام عده نيستم ، در صورتي كه متهم به دروغگوي يا فهشا نباشد مي تواند حرف او را قبول نمود وبا او ازدواج موقت يا دائم نمود . ***
اگر مردي زني را به ازدواج دعوت كرد و او جواب مثبت داد ، تحقيق در مورد او لازم نيست و ازدواج با او صحيح است اگر چه مرد بداند كه قبلاً اين زن داراي شوهر بوده ، وحال ادعاي طلاق يا مرگ او مي كند . *** ازدواج موقت با زني كه ادعا مي كند كه شوهر ندارد ، اشكال ندارد ولازم نيست كه انسان در مورد گفتة او تحقيق نمايد.***
بايد در مورد ازدواج بازني كه متهم به زنا دادن مي باشد و اينكه داراي شوهر است يا نه تحقيق نمود . *** اگر زن بگويد يائسه ام ،نبايد حرف او را قبول كرد (بايد تحقيق نمود ) ،ولي اگر بگويد شوهر ندارم، حرف او قبول است .*** زن شوهر دار (چه شوهر او دائمي باشد يا موقت)اگر زنا كند بر مرد زنا كننده حرام ابدي مي شود ولي بر شوهر خود حرام نمي شود . *** اگر با زني ازدواج موقت يا دائم نمايد وبه او دخول كند ، دختر آن زن كه از شوهر قبلي او مي باشد ،و نوه دختري ونوه پسري آن هرچه پاين روند به آن مرد محرم مي شوند ،وديگر نمي تواند با آنان ازدواج نمايد . *** اگر با زني كه براي خود عقد كرده دخول نكرده باشد ، تا وقتي كه آن زن در عقد او است نمي تواند با دختر او ازدواج كند .*** اگر كسي زني را براي خود عقد نمايد ، اگر چه با او نزديكي نكند ، مادر ومادر آن زن ومادر پدر او وهرچه بالا روند به آن مرد محرم مي شوند .** * اگر زني را براي خود عقد كند (چه دائم وچه موقت ) تا وقتي كه آن زن در عقد اوست نمي تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد .*** ازدواج با زن هاي كه مثل مادر وخواهر ومادر زن با انسان محرم هستند حرام است .*** ازدواج با كساني كه از طريق شير خوردن به انسان ، محرم مي شوند حرام مي باشد (حد نصاب شير خوردن وافرادي كه بدين گونه به انسان محرم مي شوند در رساله ها ذكر گرديده است.)
ازدواج موقت در احادیث معصومین علیهم السلام
پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم): هیچ کس دراسلام ایمانش زیاد نمی شود مگر آن که محبت او به زنان بیشترباشد .
پیامبر اکرم (ص) : اسلام داشتن همسر را بعد از دین ، بالاترین نعمت و سودمندی برای مومن می داند .
وسائل شیعه ج 20
حضرت محمد (ص) : سخن مرد به زن ، وقتی که می گوید ، دوستت
دارم ، هیچگاه از قلب زن بیرون نمی رود .
ثواب متعه
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس یک بار در زندگی خود متعه کند، درجه اش به مانند درجة امام حسن مجتبی علیه السلام خواهد بود و هر کس دوبار متعه کند، درجه اش به مانند امام حسین سید الشهداءعلیه السلام خواهد بود و هر کس سه بار این کار را انجام دهد، به درجة امام علی مرتضی علیه السلام نائل می آید و هر کس چهار بار متعه بگیرد، درجه اش همانند من خواهد بود.لئالی الاخبار ج 3 ص 243
صالح بن عقبه از پدرش نقل میکند :به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا متعه ثواب هم دارد؟ فرمودند : «اگر شخصی متعه کننده با این کار ،رضایت خداوند و مخالفت با منکران این کار را خواسته باشد، خداوند برای هر کلمه ای که با متعه صحبت می کند ،یک حسنه برایش می نویسد و با هر بار که دست خود را به سویش دراز می کند ، یک حسنه برایش ثبت می شود و هنگامی که نزدیکش می شود، خداوند یک گناه از او پاک میگرداند و در هنگام غسل ، خداوند به اندازة آبی که از موهایش می گذرد ، گناه او را پاک می کند» پرسید : به اندازة موهایش؟فرمودند« آری به اندازه موهایش» وسائل ج 14/ لئالی ج3/من لا یحضر ج 3 .
از امام صادق علیه السلام سئوال شد آیا رسول خدا متعه کرد؟ فرمودند: آری.
پیامبر اعظم (ص)فرمودند:هر که یک بار متعه کند ،ایمن شود از خشم خدای تعالی و هر که دو بار متعه کند ،با نیکوکاران محشور شود وهر که سه بار متعه کند،در درجه روضه جنان، با من خواهد بود.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کسی که ازدواج موقت کند و بعد غسل کند، از هر قطرهای که از آب غسل میچکد ، خداوند هفتاد ملک را خلق مینماید که تا روز قیامت برای او طلب آمرزش و بخشش نمایند و تا روز قیامت بر کسی که از این عمل دوری کند لعنت میفرستند. وسائل الشیعه ج 14 ص 444-447
امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله به معراج رفت، فرمود: جبرئیل نزد من آمده و گفت: ای محمد(ص) خداوند تبارک و تعالی می فرماید: من گناهان زنانی را که از امت تو متعه شوند، بخشیدم. رسائل ج 14/ لئالی ج 3 / من لا یحضر ج 3.
در خلاصه الاخبار از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که یک روز به یارانش فرمود: «برادرم جبرئیل ، از پروردگارم برایم هدیهای آورد که خداوند به هیچ یک از پیامبران پیش از من هدیه نکرده بود و آن متعه است. لئالی ج 3 ص 243
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: دو نفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند، کلام آن ها تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند، گناهانشان از میان انگشتانشان فرو می ریزد. هنگامی که یکی از آنان دیگری را میبوسد، خداوند برای هر بوسه، ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که ازهم جدا میشوند خداوند برای هر دوی آنان به هر لذت و شهوتی که برده اند، حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه عملشان می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند، خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند، مگر اینکه خداوند برای هریک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: و برای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثوابها خواهد بود. و در ادامه فرمودند یک درهم (خرج برای) متعه ،از هزار درهمی که درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند که متعه برتر است و آن چیزی است که قرآن دربارة آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. لئالی الاخبار ج 1 ص 244 .
در روایت است که : ان المؤمن لا یکملُ حتی یتمتع، مؤمن کامل نمی شود تا این که متعه انجام دهد.من لا یحضر ج 3 / وسائل ج 14.
هشام بن سالم از امام جعفر صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: مستحب است که مرد متعه کند و برای مردان شما دوست ندارم که از دنیا بروند بدون اینکه حتی یک بار متعه کرده باشند. وسائل ج 14 باب 2 حدیث 7
بکر بن حمد می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد متعه سؤال کردم فرمود: من دوست ندارم مرد مسلمانی را که از دنیا خارج شود و یکی از سنت های پیامبر را انجام ندهد. من لا یحضر ج3 .
ابو بصیر میگوید بر امام جعفر صادق علیه السلام وارد شدم .او به من فرمود:ای ابومحمد! آیا از هنگامی که از نزد خانواده ات خارج شده ای متعه کرده ای گفتم: نه فرمودند: چرا؟ گفتم: به اندازه کافی توانایی مالی ندارم. حضرت دستور دادند یک دینار به من بدهند و فرمودند: تو را قسم می دهم که به خانه نروی مگر آن که این کار را انجام دهی. وسائل ج 14 باب 2 حدیث 14.
اسماعیل بن فضل هاشمی نقل می کند که امام صادق علیه السلام به من فرمودند : آیا از هنگامی که از نزد خانواده ات خارج شده ای متعه کرده ای ؟ گفتم: چون مشاغل زیادی دارم خداوند مرا از آن بی نیاز کرده است. حضرت فرمودند: حتی اگر بی نیاز باشی من دوست دارم که سنت پیامبر صلی الله علیه و آله را احیا نمایی . وسائل ج 14 باب 2 حدیث 13
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هرکس یکبار متعه کند،یک سوم او از آتش جهنم آزاد می شود وهر کس دو بار متعه کند،دو سوم او از آتش جهنم آزادمی شود وهرکس سه بارمتعه کند ،تمام بدن او از آتش جهنم آزاد می شود.
از سلمان فارسی ومقدادوعماریاسر رضوان الله علیهم اجمعین مرویست رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هرگاه مردی با متعه خود بنشیند، فرشته ای بر ایشان نازل می شود وایشان را پاسبانی میکند تا اینکه ازآن مجلس برخیزند وحق تعالی به فرشتگان میگوید:نظر کنید به این دو بنده من وگواه باشید که من آمرزیدم ایشان را ،پس امیر المومنین علیه السلام برخواست وگفت:یارسول الله! چیست جزای کسی که در این باب سعی کند؟(یعنی واسطه شود) فرمود:برای اوست ثواب مرد متعه کننده و زن متعه شونده،یا علی!متمتع ومتمتعه از غسل فارغ شوند ،به هر قطره که آب ازبدن آنها ساقط می شود ،حقتعالی ملک وفرشتهای بیافریند که تسبیح و تقدیس خدای سبحان کنندوثواب آن از برای آ ن دو نفر غسل کننده باشد ،یا علی!هر که این سنت راسهل گیرد وآنرا احیا نکند،او از امت من واز شیعه تو نمی باشد ومن ازاوبیزارم
تحریم متعه ، بدعت و بدعت شکنی
عمر بن خطاب می گوید: دو متعه که در زمان رسول خدا حلال بودند من از آن دو نهی میکنم! و هر کس مرتکب آن دو شود او را عقاب می کنم! ( در جائی دیگر می گوید سنگسارش می کنم! )
امام علی (علیه السلام ) : اگر عمر ازدواج موقت را حرام نکرده بود ، کسی زنا نمی کرد مگر بدبخت ترین انسانها .
امام صادق (علیه السلام ) : هرکس ازدواج موقت را حلال نشمرد از ما نیست
سایت حوزه دات نت
پیامبر(ص) فرمودند: «اِنّ محرمَ الحلالِ کمحللِّ الحرامْ» آنکه حلال را حرام میکند مانند کسی که حرام را حلال میکند. نهج الفصاحه ص 208
پیامبر(ص) فرمودند: «انّ حلال محمد (ص) حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام، الی یوم القیامه» بدرستی که حلال محمد(ص) تا روز قیامت حلال است و حرام او نیز تا روز قیامت حرام است.» بصاترالدرجات ص 168 حدیث 7.
پیامبر اسلام(ص) : بعثتُ بالحنیفیه السمحه و من خالف سنتی فلیس منی. من دینی آسان و ساده آورده ام و هر که با روش من مخالفت کند از من نیست. حدیث 1092 نهج الفصاحه
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «ما من عبد استحیا من الحلالِ اِلاّ اِبتلاهُ الله بالحرام» هر که از حلال شرم کند خدا وی را به حرام مبتلا کند.نهح الفصاحه ص 208
جمیل بن صالح می گوید: بعضی از شیعیان امام صادق علیه السلام عرض کردند چیزهایی (شک و شبهه یا اذیت و آزار مردم یا ترس از مخالفین) از متعه به ما رسیده است و ما سوگند خورده ایم که هرگز متعه نگیریم. امام علیه السلام به ایشان فرمودند: اگر شما اطاعت خدا را نکنید در حقیقت معصیت کرده اید. وسائل ج 14 باب 3 حدیث 2 .<\/h2>
امام صادق علیه السلام می فرمایند: از ما نیست کسی که به رجعت ما معتقد نباشد و متعه را حلال نداند. فروغ کافی ص 7
امام صادق علیه السلام فرمودند : در بیان خداوند است که ، آنچه خدا بر مردم گشایشی فرستد ، کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد (ما یفتح الله للناس من رحمه فلا ممسک لها) سپس امام صادق علیه السلام میفرمایند: منه المتعه یکی از آنها متعه کردن است. مستدرک الوسائل ج 14 ص
به روایت انوارالمجالس ،حضرت صادق علیه السلام فرمود که متعه کردن دین ما ودین پدران ما است،پس هرکس به آن عمل کند،بدرستی بدین ما عمل کرده وهرکس انکارکند آنرا،به تحقیق که انکار کرده است دین ما را و اعتقاد کرده است به دین غیر ما.
روایت دیگری از یکی از معصومین علیهم السلام است که فرمود :هیچ زنی نیست که مردی به او پیشنهاد متعه کند وقبول نکند ومنکر شود الا آنکه حقتعالی بردارد ازگردن آن زن رشته ایمان را ومحشور کند اورابا اهل تابوت جهنم (اهل تابوت جهنم بدترین عذاب را دارند)وهر زنی که متعه شود و تابع سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله گرددمحشور شود بافاطمه زهرا (سلام الله علیها)درقصر جنت در همسایگی پیغمبر صلی الله علیه و آله
امام صادق علیه السلام فرمودند : خدای تعالی شراب وهر مسکررا بر شیعه حرام کرده است ودر عوض داد به ایشان متعه را.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هر که از دنیا برود و متعه نکند بدمنظرو بدهیبت باشد مانند کسی که بینی او را بریده باشند. نسیمی از بو ستان دوست ص380 باستانی- رحیمی
امام علی (ع) : ای مومنان ! هرکس تجاوزی را بنگرد ، و شاهد دعوت به منکری باشد ، و در دل آن را انکار کند خود را از آلودگی سالم داشته است ، و هرکس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد ، و از اولی برتر است ، و آن کس که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد ، او راه رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده .
نهج البلاغه ، حکمت 373
پیامبر اعظم(ص) : چگونه خواهید بود هنگامی که فتنه ای شما را بپوشاند که خردسالان در آن بزرگ می شوند و بزرگسالان پیر می شوند ، مردم طبق آن عادت می کنند و آن را سنت ( عرف ) حساب می نمایند بطوریکه هرگاه چیزی از آن بدعت ها تغییر یابد ، گفته می شود “مردم کار منکری به جا آورده اند” . اسرار آل محمد – سلیم بن قیس هلالی
دختر باکره
امام صادق (ع) فرمودند : روزی رسول اکرم (ص) بالای منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود : جبرئیل از پیشگاه الهی نزد من آمد و گفت دختران باکره مانند میوه روی درخت اند ، موقعی که می رسد اگر چیده نشود ، آفتاب فاسدش می کند و وزش باد آن را پراکنده می سازد ، همچنین دختران وقتی به حد بلوغ رسیدند و مانند زنان در خویشتن تمایل جنسی احساس کردند ، دارویی جز شوهر ندارند و اگر همسر نگیرند از فساد ایمن نیستند ، چرا که بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نیست .
فروغ کافی ج 5 ص 337
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هر که راضی به متعه شدن دختر وخواهر ومادر وعمه وخاله وخویشان خودش نشود،نمیرسد به او شفاعت من.
حکم حضرت ولی عصر(عج)
حمیری به امام زمان حضرت مهدی(عج) نوشت و از آن حضرت سؤال کرد: مردی که شیعه است و متعه را حلال می داند و اعتقاد به رجعت دارد همسری دارد. همسری خوب که در تمام کارها او را کمک کار است و لذا با او عهد کرده است که هرگز بر او همسر دیگر نگیرد و ازدواج موقت نکند و خلاصه با وجود او کس دیگر را نخواهد و به این عهد نوزده سال پای بند است و به عهد وقولش عمل کرده است و چه بسا مسافرت رفته و مدت زیادی دور از منزل خود بوده است و متعه نگرفته وبه قول خود پای بند مانده است و مشغولیت به برداران ، اولاد، خدمه ، کارگزاران و اطرافیان هیچ فرصتی به او نداده تا به فکر متعه بیفتد. متعه را حرام نمی داند ، بلکه متدین به آن است ؛ ولی چون همسر خود را می خواهد و دوستش دارد برای حفظ او و خودش متعه نمی گیرد و این روش را دوست دارد. آیا او برای ترک متعه گناه کار است یا نه؟ از طرف حضرت جواب رسید: برای این که قسم به معصیت خدا خورده است لازم است خدا را اطاعت کند و یک دفعه هم شده متعه بگیرد. بحار ج 100 ص 298 / کتاب متعه شیخ مفید ص 48
حرام را حلال نکنید
امام صادق علیه السلام : سخت ترین مردم از جهت عذاب در قیامت زناکارانند. ثواب الاعمال ص
600
امام صادق علیه السلام فرمودند : زمانی که مردی به زور گویی زنی را در اختیار بگیرد، یک ضربه با شمشیر به او زده می شود ، خواه با آن بمیرد یا زنده بماند.میزان الحکمه ج 4 ص 243
از امام سؤال شد اگر مردی زنی را به زور وادار به زنا کند، حد« عقوبت شرعی» آن چقدر است؟ حضرت فرمودند: این مرد کشته شود، خواه همسر داشته یا نداشته باشد. میزان الحکمه ج 4 ص 243<\/h2>
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : اگر کسی با زنی که شوهر دارد، زنا و فساد کند در روز قیامت از آلت تناسلی زن و مرد چرک و خون آبه متعفّنی جوشان خواهد بود که تا 500 سال اهل جهنم از بوی بد آن در عذاب و رنج هستند، اینان شدیدترین عذاب را متحمل می شوند. خدا با آنها سخن نمی گوید و آنها را از گناه پاکیزه نمی کند و برای آنها شدیدترین عذابها را مهیا کرده است. میزان الحکمه ص 239
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر کسانی را در حال انجام لواط پیدا کردید، هر دو را بکشید. میزان الحکمه ج 8 ص 539
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: لعنت خدا وفرشتگان و همه مردم بر استمناگر و لواط کننده گان باد. میزان الحکمه ج 8 ص
539
امام رضا علیه السلام:اگرسزاواربود شخصی دو بار رجم وسنگسارگردد، حق همین لواط کنندگان است و اگرکسی لواط کند،عقاب آن این است،که او را بسوزانندیا که دیوار برسرش خراب کنند یا یک ضربه شمشیربه او بزنند. و در قیامت شخص لواط کننده را بر کناره بالای جهنم آویزان می کنند. مستدرک الوسائل ج 18 ص 82
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:استمنا کننده با دست، ملعون است. میزان الحکمه ج 9 ص 222
امام صادق علیه السلام می فرماید:نظر کردن تیری است از تیرهای زهر آلود شیطان ، و هر که نظر حرامی را برای خدا نه از برای غیر او ، ترک کند، حق تعالی ایمانی به او کرامت می فرماید که طعم و لذت آن ایمان را بچشد و درک کند. گزیده عین الحیاه در اخلاق ـ محمد اسفندیاری
امام باقر علیه السلام فرمودند : کدام عبادت بهتر است از عفت شکم و فرج.
امام باقر علیه السلام فرمودند : ایمان ندارد هر کس حیا ندارد .
در روایات فراوانی داریم که زنا موجب از بین رفتن نورانیت صورت ، فقر،مرگ زود هنگام، خشم خدا، دشواری حساب قیامت، جاودانگی در آتش، مرگ ناگهانی، حبس رزق و آشکار شدن زلزله میشود. بحار الانوار ج 76
روایاتی درباره ازدواج موقت از رساله متعه شیخ مفید – 39 روایت مستند
|
|
|
1. امام صادق(ع) فرمودند: مستحب است بر هر کس متعه گرفته باشد و دوست ندارم که فردی از شما از دنیا برود، مگر اینکه یک مرتبه هم شده، متعه و صیغه گرفته باشد. 14. محمد بن مسلم می گوید: امام صادق(ع) فرمودند: عیب ندارد اگر دختر باکره را بدون اجازه ولی ( پدر ) صیغه کنی به شرطی که خود او راضی باشد.امام صادق(ع) در جواب جمیل بن دراج که سؤال کرده بود:آیا می شود دختر باکره را صیغه کرد؟حضرت فرمودند:اشکالی ندارد ولی مواظب باشی بر او دخول نکنی زیرا عیب بر او و قوم او می باشد. |
یاحق
بیاد امام زمان مظلوم و غریبم اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
صحیح است}


زبان حال امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف
من هرروز یک بار می گویم:
هل من ناصر ینصرنی.
————————————–
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف :
فاصله شيعيان از ما به اندازه گناهانشان است.
گفتم که روي خوبت از من چرا نهانست
گفتا تو خود حجابي ورنه رخم عيانست
———————————
🌹امام زمان (عج) :”اكثـر و الـدعا بتعجيل الفـرج
فـان ذلك فـرجكـم”
🌹براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد,
زيرا همين دعا كردن, باعث فرج و گشايش زندگی شما می شود.
📚کمال الدین ۴۸۵
—
رهبرانقلاب: هر قدمی که در راه استواری
این انقلاب اسلامی برمیدارید، یک قدم به
ظهور حضرت مهدی(عج) نزدیکتر میشوید.
———————————————–
علامه طباطبایی : شما خوب باشید ،
امام زمان علیه السلام خودش سراغتان می آید .
ازدواج موقت جزو سنتهای پیامبر است . ولی در ایران کلا این قضیه بد جا افتاده و خیلیا هم سوء استفاده میکنند.
سلام
اینکه اگه جایی ازدواج حتی موقت ثبت نشه و بنا به دلایلی کار به دادگاه بکشه مرد به شلاق تأدیبی تا 99ضربه محکوم میشه رو چه باید کرد؟؟؟!!!…
akhe ye dokhtar chera bayad tan be hamchin kari bede
in matalebe bihude ro az saidetan bardarid
ya age kasi ro mishnasid moarefi konid
a.h from ghaemshahr -mazandaran
راهکار نشد که طرف از پدرش اجازه بگیره واس موقت !!!
یارو میخواد کسی خبر دار نشه با کسی هست ،اونوقت خودش بره اجازه بگیره؟!
حرفا رو واس خودم نگفتم من نه دوس دختر دارم نه میخوام داشته باشم این حرفا رو در کل گفتم.
در هر صورت مرسی.
s. baray ezdvaj movaqat ba dostam jaee dar kerman shah b man moarefi konid.montazeram. mer30