دانلود کتاب:رمی جمرات

دانلود کتاب:رمی جمرات

امام خميني ره

بصورت فايل html

«از حضرت آية اللّه العظمى مكارم شيرازى مدّظلّه»

 

تحقيقى جديد درباره

رمى جمرات!

 

ويرايش دوّم با اضافات

و پاسخ به سؤالات

گردآورى:

گروه معارف و تحقيقات اسلامى

 

مقدّمه:

راه حلّ يكى از مشكلات مهمّ حج

يكى ازمشكلات مهمّ حجّاج، مسئله رمى جمرات است; به خصوص در روز عيد قربان، كه همه براى رمى «جمره عقبه» هجوم مى آورند و در بسيارى از سال ها ضايعات جانىِ بسيارى رخ داده و عدّه زيادى در اطراف جمرات مجروح، يا كشته شده اند و بسيارى از اوقات سر و صورت ها يا چشم ها آسيب ديده است!

بيشتر اين ضايعات به خاطر آن است كه تصوّر عموم، به دنبال فتاوى، بر اين مى باشد كه در رمى جمرات واجب است سنگ ها به آن ستون مخصوص اصابت كند، حال آن كه دليل روشنى بر اين امر وجود ندارد; بلكه دلايلى بر خلاف آن داريم كه نشان مى دهد همين اندازه كه سنگ ها به سوى جمره پرتاب شود و در همان دايره اى كه محلّ اجتماع سنگ هاست بيافتد، كافى است. در واقع «جمره» همان «محلّ اجتماع سنگريزه»هاست; نه آن «ستون»ها!

اين رساله به اين منظور تنظيم شده است كه دلايل علمىِ اين مسئله روشن شود و در معرض ملاحظه انديشمندان اسلام قرار گيرد و بدانيم كه اين ستون ها نه در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله) وجود داشته و نه در اعصار ائمه(عليهم السلام); بلكه نشانه هايى است كه بعداً براى محلّ جمرات گذاشته شده است، و گاه چراغى بر بالاى آن نصب مى شد، براى آن ها كه به حكم ضرورت در شب رمى مى كردند.

از همه عزيزان خواننده خواهش مى كنيم تا تمام اين رساله را با دقّت مطالعه نكرده اند، قضاوتى نكنند.

* * *

 

 

 

جمره چيست؟

اصل وجوب رمى جمرات، به عنوان يكى از مناسك حج، از مسلّمات و ضروريات اسلام است و همه علماى اسلام بر اين، اتّفاقِ نظر دارند.

امّا مسئله مهم در باب رمى جمرات اين است كه بدانيم «جمره» چيست، كه بايد سنگ ها را به سوى آن پرتاب كرد؟

آيا جمره همين ستون هاست كه امروز به آن سنگ مى زنند؟ يا آن قطعه زمينى است كه اطراف ستون ها قرار دارد؟ يا هر دو؟ يعنى سنگ به سوى هر كدام پرتاب شود كافى است.

بسيارى از فقها از شرح اين مطلب سكوت كرده اند و به سادگى از كنار آن گذشته اند، ولى گروهى از آنها تعبيراتى دارند كه به خوبى نشان مى دهد «جمره» همان زمين اطراف ستون هاست; همان قطعه زمينى كه سنگريزه ها به هنگام رمى در آن جمع مى شود.

دركتب ارباب لغت و روايات معصومين(عليهم السلام) نيز اشارات گويايى بر اين امر وجود دارد.

بلكه قراين نشان مى دهد كه در عصر رسول الله(صلى الله عليه وآله) و ائمّه معصومين(عليهم السلام) ستونى در محلّ

جمرات وجود نداشته و اگر ستونى در عصر بعضى از معصومين(عليهم السلام) بوده به عنوان نشانه و علامت براى گم نكردن آن محل بوده است و حاجيان سنگ هاى خود را بر آن قطعه زمين مى انداختند و سنگ ها روى هم انباشته مى شد و بدين جهت آن را جمره; يعنى «مجتمع الحصى» [=محل جمع شدن سنگريزه ها] گفته اند; بنابراين كار راحت مى شود و انداختن سنگ به اطراف ستون ها كافى است.

براى پى بردن به اين حقيقت، نخست به سراغ عبارات فقهاى شيعه و اهل سنّت مى رويم، در ادامه كلمات ارباب لغت و سپس روايات اسلامى را بررسى مى كنيم.

* * *

و….

             برای دانلود کتاب:رمی جمرات بر روی لینک زیر کلیک کنید

رمی جمرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.