? چرا حضرت رضا (ع) را عالم آل محمد می‌نامند؟

? چرا حضرت رضا (ع) را عالم آل محمد می‌نامند؟

✅ ترویج علمی تشیّع بواسطه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده، اما لقب “عالم آل محمد” متعلق به امام رضا (ع) است. این لقب از جانب امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) به ایشان داده شده است.
امام کاظم (ع) فرمودند: از پدرم امام صادق (ع) شنيدم که به من فرمودند: همانا عالم آل محمد در صلب توست، ای کاش او را درک می‌کردم، همانا او همنام امیرالمؤمنین علی (ع) است.

✅ هر يک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، براي تبليغ در سطح جامعه، روشی را بر مبنای شرايط جامعه در پیش می‌گرفتند.
در عصر پیامبر خاتم (ص)، ادبیات به کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه‌ی جاودان پیامبر عرضه می‌شود که بليغ، فصيح و بی‌همتاست.

✅ در زمان حضرت رضا (ع) فرقه‌ها مختلف فکری به تبليغ اعتقاد و سيره خود می‌پرداختند. مأمون عباسی خليفه وقت، فرهنگ و زبان تمدن دوران خود را آموخته بود و بغیر از زبان عربی، به زبان ايرانی و یونانی (دو کشور  صاحب تمدن) نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داده بود آثار یونانی را به زبان عربی ترجمه کنند.

✅ به همین جهت، دائماً جلسات مناظره و بحثهای علمی تشکیل می‌داد تا حضرت را تضعیف کند. اما امام رضا (ع) بعنوان وصی پیامبر (ص)، در برابر سؤالات مخالفان، پاسخ مستدل و منطقی می‌دادند. حضرت با بهره‌گیری از فرصت این جلسات به تبليغ و تبيين عالمانه عقائد تشيع می‌پرداختند و در نهايت پيروز ميدان می‌شدند.

? مشروح این جلسات متعدد امام رضا (ع) با مخالفان، ثبت و ضبط شده است.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.