دور اندیشی و عاقبت نگری باید با پرهیز همراه باشد

جلسه نهم سلسله مباحث آسیب شناسی سلوک انسانی در کلام امام رضا علیه السلام
دور اندیشی و عاقبت نگری باید با پرهیز همراه باشد

فراز سوم روایت امام رضا (علیه السلام): «مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ؛ آدمی که دور اندیشی می کند اما پرهیزی ندارد، او خودش را مسخره کرده است».

 انسان به طور فطری توجه به آینده دارد. یعنی آینده برایش مهم است و آینده نگری در همه دوران زندگی با انسان همراه است. از طرفی انسان دارای دو آینده است: آینده مشکوک و آینده قطعی.

آینده مشکوک مربوط به زندگی دنیای ماست. اما نظام آخرتی و زندگی ابدی، جزء آینده های قطعی است و عاقل کسی است که هم به آینده دنیایی و هم به آینده ابدی خودش توجه داشته باشد و هر دو آینده را ببیند.

 امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: «كُنْ لِدُنْیاكَ كَأَنَّكَ تَعیشُ اَبَداً وَ كُنْ لِاخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَموتُ غَداً = برای دنیا به گونه ای باش که انگار همیشه در آن خواهی ماند و برای آخرت به گونه ای باش که انگار فردا میخواهی بمیری».

گاهی آنقدر مستی دنیا داریم که از ابدیت غافل می شویم و آن را فراموش می کنیم. اما مومن همتش از همه بیشتر است. چون هم برای دنیا برنامه ریزی می کند و هم برای آخرت. مثل جنینی که در رحم مادر، هم توجه به غذا و خوراکش دارد و اندام زایی می کند و هم برای تولدش به دنیا خودش را آماده می کند.

حضرت می فرماید:کسی که دور اندیش است، و لی نکات ایمنی را رعایت نمی کند، یعنی آفت های کارش را نمی بیند، خودش را مسخره کرده است. او مثل کسی است که بدون هیچ شناخت و مهارتی دست به کار اقتصادی می زند. به همین دلیل، آینده اش با شکست منجر می شود.

دلیل این که در امور دنیایی مان مثل انتخابات، رفتارها و تصمیماتمان دور اندیشی نداریم و اگر داشته باشیم نکات ایمنی را رعایت نمی کنیم، تنبلی و بی حوصلگی ماست.

یکی از موارد دور اندیشی، آخرت و زندگی ابدی است. مثلا اگر بخواهیم زندگی بهشتی داشته باشیم باید در زندگی دنیایی مان پرهیزهای لازم مثل پرهیز از لقمه حرام، دیدنی های حرام، شنیدینی های حرام و اموری که ما را گرفتار می کند را داشته باشیم و همچنین یک سلسله آفت ها را بشناسیم تا گرفتار انواع تولدهای برزخی نامناسب نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.