#تاریخ_٩٥_روز_زندگی_حضرت_زهرا_س -بخش ۱۱ و ۱۲

? #تاریخ_٩٥_روز_زندگی_حضرت_زهرا_س
بخش ۱۱ و ۱۲

⭕️ #خطبه_فدک، دومین #روشنگری

✅ ۱۴ روز بعد از رحلت پیامبر، خالد بن ولید می‌رود تا حضرت علی ع را به قتل برساند اما ناکام می‌ماند. حرکت او به زیان دستگاه #خلافت تمام می‌شود.

✅ پس از این حرکت، حضرت زهرا س بسمت مسجد حرکت می‌کنند در حالیکه چادرشان بر روی زمین کشیده می‌شود. پرده‌ای میان ایشان و مردان (خلیفه و مهاجرین و انصار) کشیده می‌شود. سپس حضرت شروع به ایراد خطبه #فدک می‌کنند. همه به یاد پیامبر می‌افتند.

♦️ این خطبه شامل ۲۰ بند است که موارد زیر از آن جمله است:
حمد و ثناء خدا، شهادت به توحید و رسالت پیامبر، معرفی خودشان، علت #رسالت پیامبر و وقایع رحلت ایشان، دعوت به تبعیت از #قرآن، اشاره به اینکه اسلام آنان را از ذلت به عزّت رسانده، اشاره به جایگاه رفیع علی ع در اسلام و نزد پیامبر، #صبر ایشان در برابر جسارت #اصحاب، گله از مردم بخاطر #بیعت با حکومت و پیروی از #شیطان فرومایه، اشاره به قدرت مردم در بازپس‌گیری #حق خود، هشدار به آسایش‌طلبی مردم، و نیز سختی‌هایی که مردم در پیش رو خواهند داشت.

✅ سپس حضرت رو به قبر پیامبر می‌کنند و جملاتی در فراق ایشان می‌گویند. آنگاه از #مسجد خارج می‌شوند. به خانه می‌رسند و می‌بینند که علی ع بخاطر حفظ اسلام و مصالح مؤمنین، زانو بغل گرفته و #سکوت کرده است.

✅ حضرت زهرا س نزد خلیفه می‌روند و او را #موعظه می‌کنند. در این ملاقات، عمر حضور ندارد. خلیفه، نامه ردّ فدک را به حضرت می‌دهد. عمر از این جریان مطلع می‌شود و در مسیر کوچه‌ها خود را به فاطمه س می‌رساند. نامه را ‌گرفته و پاره می‌کند و به صورت ایشان #سیلی می‌زند. [۱]

? اگر خلیفه در تصمیم خود در بازپس دادن فدک مصمم بود، باید عمر را #بازخواست می‌کرد یا اینکه دوباره نامه ردّ فدک را می‌داد. اما او هم به این حرکت راضی بود. خوب می‌دانست که اگر امروز فدک را بدهد، فردا باید #حکومت را بدهد.

? [۱] کتاب: شرح نهج‌البلاغه
مؤلف: اِبن‌اَبی‌الحَدید، اهل سنت
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir

https://t.me/Fares_ir/1500

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.