#سبک_زندگی
#زمینه_های_پیدایش_گناه (شماره7)
⭕️زمینه های فرهنگی و تربیتی
?التقاط و تحریف
✍ حفظ قانون و گناه بدعت (قسمت 2)
?نظير اين معنى در اجراى حدود اسلامى در مورد خطا كاران بيمار نيز آمده است .
?در چند روايت ذكر شده كه شخص بيمارى زنا كرده بود و مى بايست حد صد ضربه شلاق بر او جارى گردد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دستور داد خوشه خرمايى كه داراى صد شاخه بود آوردند و با آن يك ضربه به آن بيمار زد و همان را در اجراى حد كافى دانست . ?وسائل الشیعه، ج 18 ص 320-323.
?البته ناگفته نماند اين گونه امور در موارد استثنايى و خاصى است و گرنه در موارد ديگر كه استحقاق نباشد هرگز مجاز نيست .
آرى حتى در موارد استثنايى بايد حريم قانون را در ظاهر حفظ كرد تا موضوع قانون شكنى در جامعه راه نيابد.
در مورد «بدعت» كه يك #گناه بسيار بزرگ و يك نوع تجاوز به حريم قانون مى باشد به چند روايت زير توجه كنيد:
? اميرمؤ منان عليه السلام در ضمن گفتارى فرمودند:
«و ان شر الناس عند اللّه امام جائر ضَلَّ و ضُلَّ به فاَمات سُنَّة مَاءخوذَة و اَحيا بِدعَة مَترُوكة »
بدترين مردم نزد خداوند رهبر ستمگرى است كه خود گمراه است و مردم بوسيله او گمراه مى شوند سنت هاى پذيرفته شده را از بين مى برد و بدعت هاى متروك را زنده مى كند.
?نهج البلاغه، خطبه 163.
? رسول اكرم عليه السلام مى فرمايد:
«اذا ظهرت البدع فى امتى فليظهر العالم علمه فمن لم يفعل فعليه لعنة الله »
هرگاه بدعت ها در ميان امتم آشكار شد، بر عالم (دين ) است كه علمش را آشكار كند (و بر ضد بدعت گذارها افشاگرى نمايد) و اگر چنين نكرد پس لعنت خدا بر او باد.
?وسائل الشیعه، ج 11 ص 510.
? و نيز آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
«كل بدعة ضلالة و كل ضلالة سبيلها الى النار»
هر بدعتى گمراهى است وراه هر گمراهى به سوى آتش دوزخ است .
? وسائل الشیعه، ج 11 ص 511.
? امير مؤمنان على عليه السلام مى فرمايد:
«من مشى الى صاحب بدعة فوقره فقد سعى فى هدم الاسلام »
كسى كه براى ديدار بدعت گذار به سوى او برود و او را احترام كند در حقيقت براى ويران كردن اسلام اقدام نموده است .
? وسائل الشیعه، ج 11 ص 511.
⭕️حكم اعدام بدعت گذار
فارس بن حاتم از دروغگويان و غُلات مشهور و بدعت گذاران بود و مردم را به مذهب فاسد خود دعوت مى كرد، امام هادى عليه السلام به اباجنيد دستور داد تا فارس را اعدام كند و امام حسن عسكرى عليه السلام خون او را هدر دانست و بهشت را براى قاتل او ضامن گرديد. سرانجام اباجنيد آن بدعت گذار را كشت . ? سفینه البحار، ج 1 ،ص 356.