? گناه، برابر با ادعای ربوبيت
?هيچ كسی ستم نمیكند و گناه نمیكند مگر اينكه ادعاي ربوبيت كند. اين را خوب عنايت كنيد كه چرا در بعضي از روايات ما آمده است: «لا يزني الزاني و هو مؤمن لا يسرق السارق و هو مؤمن»و مانند آن
?هيچ كسي گناه نميكند مگر اينكه ادعاي ربوبيت كند، براي اينكه انسان وقتي بخواهد خلاف شرع انجام بدهد يعني كاري كه خلاف شرع است را مرتكب شود اين حتماً در حال سهو، نسيان، اضطرار، اجبار، اكراه، جهل به موضوع، غفلت، جهلِ قصوري به حكم و اينها نيست؛ اين هفت، هشت مورد گناه نيست به شهادتِ حديث رفع
?وقتي گناه است كه انسان عالماً وعامداً شروع بكند به خلاف شرع يعني موضوع را ميداند حكم را ميداند غفلت نيست سهو نيست نسيان نيست اضطرار نيست اجبار نيست اكراه نيست (هيچ كدام از اينها نيست) بلكه معنايش اين است كه خدايا من ميدانم كه شما اين را حرام كردي ولي من در برابر شما ميايستم! من دارم اين كار حرام را انجام ميدهم! اينكه بزرگان اهل معرفت ميگويند هيچ كسي گناه نميكند مگر اينكه ادعاي ربوبيت كند بر اساس اين تحليل است و اگر در روايات ما آمده است كه هيچ كسي كار خلاف نميكند در حال ايمان بر اساس اين تحليل است.
?{ #نماز_جمعه 82/02/30}
?مطالب و بیانات آیت الله جوادی آملی?
??https://telegram.me/hakimjavadiamoli
?????