? هدف از تشکیل حوزه های علمیه؟

? هدف از تشکیل حوزه های علمیه؟
?آیا هدف امام جمعه شدن،مفسر و فقیه شدن است؟

?هدف از تشكيل حوزه هاي علمي همان انذار و ترساندن مردم از زشتي هاي گناهان است. (فلولا نفر من كلّ فرقة منهم طائفة ليتفقّهوا في الدّين و لينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم).[توبه، آيه 122] فقيه، مفسّر و حكيم شدن نيمي از راه است. نيم ديگر آن نيل به مقام انذار است، به گونه اي كه شأنيّت ترساندن از دوزخ در سيره و سنّت عالمان صالح ظهور كند.

?سخن قرآن اين نيست كه مردم فقط براي يادگيري علوم الهي به مراكز علمي بيايند يا پس از ياد گرفتن، كتاب علمي بنويسند يا براي مردم سخنراني كنند؛ مقال و مقالت، مقدّمه انذار است كه خودش اعلام خطر است؛ «إعلامٌ معه تخويف». امامت جمعه و جماعت و تدريس و تصنيف كتاب، همه بايد براي آن باشد كه مردم جهنّم را بشناسند و از آن بترسند، ليكن سخن هر كسي در مردم اثر نمي كند، بايد نخست خود گوينده يا نويسنده از خدا و تعذيب او ترسيده باشد تا بتواند مردم را بترساند.

?شيخ مفيد نقل مي كند: رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم وقتي كه از قيامت و جهنّم سخن مي گفت، صورتش سرخ مي شد؛ «تحمارُّ وَجْنَتاهُ»، مانند فرمانده لشكري بود كه سپاهيان خود را از تهاجم لشكري جرّار خبر مي داد؛ «كأنّه مُنذر جيشٍ».[بحارالأنوار، ج16، ص256.] او از حقيقت آتش جهنّم و احاطه آن به انسان خبر دارد و نيك مي داند كه هيچ كس تاب تحمّل آن را ندارد. آري كسي تا خود از عذاب الهي نترسد و از زبان و قلم او ترس ظهور نكند، منذر ديگران نخواهد بود و گفتار و نوشتار وي در دل مردم اثر نمي كند.

?گفتنی است: بي شك انذار هم هدف نهايي تعليم و تعلّم نيست، چون كساني كه در آغاز از ترس دوزخ گناه نمي كنند، كم كم با خداوند انس مي گيرند و خواهان بهشت اويند و از دافعه به جاذبه كشانده مي شوند. آنگاه زمينه هدف نهايي كه شوق ديدار خداوند باشد، در آنها زنده مي شود. سپس به آن هدف اصيل بار مي يابند. در طليعه سلوك با سائقه هراس از دوزخ دستور ديني را اطاعت مي كردند و در ميانه راه با جاذبه اميد به بهشت، و در پايان راه به برتر از خوف و رجا مي انديشند و به عبادت احرار روي آورند و حُبّاً وشُكراً خداي سبحان را مي پرستند.

?{ #هدایت_در_قرآن ص 104}

?مطالب و بیانات آیت الله جوادی آملی?
??https://telegram.me/hakimjavadiamoli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.