✍ #رشوه (شماره 1)

#سبک_زندگی

✍ #رشوه (شماره 1)

⭕️گرچه رشوه یک تباهی و فساد اجتماعی است، امّا در هر صورت یک گناه است.

?در نهج البلاغه علی‌علیه السلام بعد از آنکه داستان برادرش عقیل را که فقیر شده بود و نزد امام‌علیه السلام آمده تا چیزی بگیرد، را نقل نموده می‌فرماید:

?عقیل خیال کرد که من دینم را به او می‌فروشم و به دلخواه او قدم بر می‌دارم و راه و رسم خوش را کنار می‌گذارم. پس وقتی اصرار کرد آهن گداخته را به بدنش نزدیک کردم تا با حرارت آن عبرت بگیرد .
?و سپس می‌فرماید: از این شگفت‌آورتر داستان کسی است که نیمه شب ظرفی سرپوشیده پر از حلوای خوش طعم و لذیذ به درب خانه ما آورد ولی این حلوا معجونی بود که من از آن متنفر شدم گویا آن را با آب دهان مار یا استفراغش خمیر کرده بودند. به او گفتم هدیه است یا زکات یا صدقه؟ چون این هر دو بر ما حرام است. گفت نه این است و نه آن بلکه هدیه است. به او گفتم زنان بچه مرده بر تو گریه کنند، آیا از طریق دین خدا وارد شده‌ای که مرا بفریبی؟ ادراکت به هم ریخته یا دیوانه شده‌ای و یا هذیان می‌گویی؟ به خدا سوگند اگر اقلیم‌های هفتگانه با آنچه در زیر آسمان‌هاست به من دهند که خدا را با گرفتن پوست جوی از دهان مورچه‌ای نافرمانی کنم هرگز نخواهم کرد و این دنیای شما از برگ جویده‌ای در دهان ملخی، نزد من خوارتر است. علی را با نعمت‌های فانی چه کار؟?(نهج البلاغه، خطبه 224.)

⁉️مرحوم سید محمّد کاظم طباطبایی‌رحمه الله این مسأله را طرح کرده که اگر کسی به مقامی رسید و افراد طمعکار از او تحلیل و تکریم زیادی کنند و لقب‌های اضافی به او دادند؛ در صورتی که قبلاً چنین احترامی نمی‌کردند، آیا این هم رشوه حساب می‌شود؟

✅سپس خودش جواب می‌دهد: احتمال قوی‌تر این است که رشوه شامل اینجا هم می‌شود.
یعنی تمجید و تملّق کننده راشی و تحویل گیرنده مرتشی است.
این است همان معنی صراط مستقیم از مو باریک‌تر و از لبه شمشیر تیزتر است. البته گاهی پوشیده می‌شود گاهی افراد متوسط در خواب می‌بینند و کسی روشن‌تر باشد در بیداری برایش معلوم می‌شود.(بنیان مرصوص، استاد جوادی آملی، ص 87.)

?سلسه مباحث راه‌کارهای دوری از گناه -مولف عزیزالله حیدری/ رشوه

________________

✅ کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.