? خاطره ای از آیت الله آقا نجفی همدانی (ره)

? خاطره ای از آیت الله آقا نجفی همدانی (ره)

✍ایشان میفرماید رفقایم، که در نجف اشرف با هم زیاد حشر و نشر داشیم ، مرحوم آیت الله علامه طباطبائی ، مرحوم آیت الله میلانی ، آیت الله خوئی ، آقای سید محمد تقی نخجوانی ، آقای شیخ عماد رشتی و آقا سید صدرالدین جزایری بودند.

✍مرحوم علامه طباطبائی ، حدود یک سال زودتراز من نجف رفته بودند. من باایشان رفاقت و دوستی نزدیک داشتم و آن مرحوم نسبت به من محبت فراوان داشتند. حجره رفاقت و دوستی نزدیک داشتم و آن مرحوم نسبت به من محبت فراوان داشتند. حجره من زیاد تشریف می آوردند. آن زمان من در مدرسه قوام حجره داشتم . مرحوم علامه طباطبائی ، بسیار خوش خط بودند. روزی در همین حجره مدرسه قوام ایشان به من فرمودند: برویم داخل حیاط. در خدمت ایشان رفتیم داخل حیاط. آفتاب بود. آنجاایشان دو تااز سیاه مشقهای خود را به من نشان دادند واز مقایسه تعداد رعشه های موجود در آن ، سیاه مشقی را که در تابستان نوشته بودنداز سیاه مشقی که در زمستان نوشته بودند، تمیز دادند.

✍مرحوم آیت الله میرزای نائینی ، وقتی اطلاع یافتند که من می خواهم به نجف بازگردم ، طی نامه ای از نجف اشرف به مرحوم ابوی مرقوم داشتند: امسال در نجف مریضی مالاریا زیاداست ، بهتر است ایشان ،امسال به نجف نیایند، ولی نامه ایشان دیر به دست مرحوم ابوی رسید. .
هنگامی نامه را مرحوم ابوی دریافت کردند که من تمام مقدمات سفر را آماده کرده بودم و می خواستم سوار ماشین بشوم . مرحوم ابوی فرمودند: حالا بروید به امید خدا. من هم به قصدادامه تحصیل بسوی نجف اشرف ، عازم شدم.

✍بنا شد که دوره آخر تدریس اصول مرحوم آیت الله نائینی شروع شود. مرحوم آیت الله نائینی به من فرمودند که : شما هم درس من می آیید؟ بنده ، عرض کردم بله ایشان فرمودند: مانعی ندارد، به شرط این که درس را بنویسید و برای من بیاورید که آن را ببینم . برای من که دوره اول درس اصول بود و تازه کتاب کفایه را تمام کرده بودم ، قبول این شرط مشکل بود. در عین حال ، خدمت آیت الله خوئی و حاج سیدصدرالدین جزائری ، عرض کردم که : چنین شرطی شده است .این آقایان فرمودند:اشکالی ندارد. ممکن است درابتداء برای شما مشکل باشد، ولی مفیداست .
.
✍من چند سال ، درس مرحوم آیت الله نائینی می رفتم . در طول این چند سال ، تمام درس ایشان را می نوشتم و هر چند وقت یک بار، نوشته ها را، که چند دفتر می شد، خدمت ایشان می بردم وایشان مطالعه می فرمودند.اگر مدتی می گذشت و نوشته های درس ارا خدمت ایشان نمی بردم ،ایشان مطالبه می فرمودند.

❗️کانال تلگرام مطالب ناب استاد انصاریان
https://telegram.me/joinchat/BEV81TvfK_T3_K1D0WKroQ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.