?یکی از موارد «عزت و ذلت» انسان، مسئله مال و ثروت است?

?????????
#شخصیت_شناسی_مومن
#استادمحمدشجاعی
#شهر_مقدس_قم
?یکی از موارد «عزت و ذلت» انسان، مسئله مال و ثروت است?

✅عزت ها و ذلت های  دنیایی در شأن های جمادی، گیاهی، حیوانی یا عقلی، این طور درک می شود. گاهی انسان به خاطر یک نیاز جمادی یا گیاهی یا خلا و کمبود حیوانی و گاهی امر عقلانی و اعتباری، احساس ذلت می‌کند، کما این که ممکن است کسی بادست یافتن به دارایی هایی در شأن های مذکور، احساس عزت کند.

?اما احساس مؤمن در مقابل مال و ثروت، همان است که نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «المؤمنُ كالغريبِ في الدُّنيا، لايأنَسُ في عِزِّها و لايَجْزَعُ مِن ذُلِّها= مؤمن در دنیا مثل غریب است؛ با عزّت و قدرت دنیا انس نمی گیرد  و از خواری آن، بى‌تابى نمى‌كند».
✅علت این که «مال و ثروت» برای «مؤمن خود ساخته» مفید است، این است که ثروت او را از مسیر صراط منحرف نمی کند، اما برای غیر مؤمن خطرناک است. یعنی برای افرادی که از غنای روحی برخوردار نیستند و فقر نفس دارند، فقدان مال و ثروت، خطرساز می‌شود.
?امام صادق (علیه السلام) در خصوص افراد مؤمن و خود ساخته می‌فرمایند: «لَيسَ منّا من لم يحبّ جَمعَ المال مِن الحَلال= از ما اهل بیت نیست، کسی که جمع مال را دوست ندارد». بدیهیست که این جمع مال و پولدار شدن، باید از راه و روش درستی باشد تا انسان دچار بیماری‌های روحی و روانی نشود. افراد زیادی دیده شده اند که وارد جمع مال می شوند و گرفتاری های روحی و روانی پیدا می کنند.
✅مال به تعبیر حضرت امیر (علیه السلام): «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلى تَقْوَى اللّهِ الْمَالُ= مال یار خوبی برای تقوای خداست»، یار خوبی برای بخش ابدی و آخرتی انسان است. یعنی انسان با آن می‌تواند در خیلی از جاها عفت پیشه کند و جلوی مفاسد را بگیرد. پس باید مراقب بود که اگر مال خوبی دارید به سمت خداوند پیش ببرید.
اما از آن طرف، افرادی را داریم که با آمدن مال و ثروت در خانواده شان، حس استغنا به آنها دست می دهد و طغیان می کنند. این همان است که خداوند فرمود: «ان الانسان لیطغی ان رآه استغنا= انسان وقتی که خود را بی نیاز ببیند، طغیان می کند». اینها قطعا انسان های مؤمنی نیستند که با دستیابی به مال و ثروت طغیان می کنند.
ادامه مطلب در ⏬
montazer.ir/node/5943
?????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.