مقایسه عبادت‏ها و نعمت‏ها

? راه هاى دورى از عجب و غرور ?
#پرتوی_از_اسرار_نماز

5️⃣ مقایسه عبادت‏ها و نعمت‏ها
ما هر چه داریم از خداوند است. نعمتِ سلامتى، اعضاء، امكانات و رزق، همه از الطاف خداوند مى‏ باشد. توفیق عبادت هم از اوست. سراپا غرق در نعمت ‏هاى اوییم، او براى آنكه مارا به سعادت برساند، دعوت مى‏ كند، راهنما مى‏ فرستد، تشویق مى‏ كند، وسیله مى ‏دهد، مارا در هر مكان و زمان و شرایط و سنّ و وضعى كه هستیم به حضور مى ‏پذیرد، فراریان را هم قبول مى‏ كند، از تكرار درخواست و حضور خسته نمى‏ شود، از پذیرایى كم نمى‏ كند، عبادت‏ هاى ناقابل را هم مى ‏پذیرد و گران هم مى ‏خَرَد، عیوب را مى ‏پوشاند و صدها لطف و انعام دیگر.

⁉️ آیا عبادت ما در مقابل نیكى‏ هاى او به چه حسابى مى‏ آید؟ «وَ ما قَدرُ اَعْمالنا فى جَنْبِ نَعْمائِكَ؟»

6️⃣ مقایسه عبادت‏ ها و غفلت ‏ها
آیا عبادت ما بیشتر است، یا غفلت و گناه ما؟ قرآن بارها گفته است: «فَاَیْنَ تَذهَبُون؟» (تكویر،26) به كجا مى‏ روید؟ كجا نماز و عبادت ما مى‏ تواند جبران كننده لحظات غفلت و نافرمانى و كوتاهى ‏ها و سهل انگارى‏ ها و بى اعتنایى‏ هاى ما باشد؟

❌ امام سجاد علیه السلام در دعایى مى ‏گوید: «وَلَسْتُ اَتَوسَّلُ اِلَیْكَ بِفَضْلِ نافِلَةٍ مَعَ كَثیرِ ما اَغْفَلْتُ مِنْ وَظایفِ فُرُوضِكَ وَ تَعَدَّیْتُ عَنْ مَقاماتِ حُدُودِكَ…؟» (صحیفه سجادیه، دعاى بعد از نماز شب)
خدایا! من با این همه غفلت از واجبات و تعدّى از مرزها و حریم شكستن‏ ها، چگونه به وسیله نافله ‏ها و مستحبّات، به سوى تو راه یابم؟

? کتاب پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی
___________________
http://telegram.me/joinchat/BjiOnTvUkEu7JDBJghtP1A

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.