🔴 مجموعه مباحث #روزی_حلال جلسه ۱: روزی دهنده کیست؟

🔴 مجموعه مباحث #روزی_حلال
جلسه ۱: روزی دهنده کیست؟

✅ بحث #رزق و #روزی، یکی از مهمترین مسائل اعتقادی است.

💠 سوره هود آیه ۶ می‌فرماید: “هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست (چه در سطح زمین باشد و چه داخل زمین باشد) مگر اینکه روزی او به عهده خداوند است”
📌 اگر روزی به عهده خدا است، شغل و #کسب و #کار چه رابطه‌ای با میزان روزی دارد؟ نقش اشخاص و کار آنها در این روزی چیست؟

💠 پیامبر (ص) فرموده‌اند: “مردم پنج گروه هستند”
🔸 اینجا به سه مورد اشاره می‌کنیم:

1️⃣ اعتقاد برخی از مردم این است که شغل آنها این روزی را ایجاد می‌کند، نه خداوند. اگر کسی این عقیده را داشته باشد #کافر است (چون این عقیده، انکار خداوند است)

2️⃣ برخی از مردم می‌گویند روزی از ناحیه خدا و کار خودشان است. یعنی خدا خواسته است و کار آنها هم دخیل است. این شخص #مشرک است (چون در کنار خداوند برای چیز دیگری هم نقش قائل است و آن را نیز مؤثر دانسته)

3️⃣ برخی هم می‌گویند روزی از ناحیه خدا است؛ ولی مَجرای آن، همین شغلی است که دارند. کسیکه این حرف را می‌زند به آن #باور ندارد بلکه در قلبش تردید دارد که آیا واقعاً از ناحیه خدا هم هست؟ این شخص، #منافق است (چون از درون یقین ندارد که خداوند هست و کسب و کار فقط سبب روزی است)

💢 اعتقاد به اینکه کسب و کار چه نقشی در روزی دارد، #رفتار را متفاوت می‌کند. اگر اعتقادمان را نسبت به روزی درست نکنیم، رابطه ما با کارفرما غلط می‌شود و اشتباهش را به او تذکر نمی‌دهیم؛ چون روزی را به دست او می‌دانیم.

✳️ میزان روزی به دست کیست؟
💠 سوره طلاق آیات ۲ و ۳ : “هر که تقوای الهی پیشه کند، خداوند به او از هر جا که بخواهد روزی می‌دهد. و هر کسی بر خداوند #توکل کند، او را کفایتش می‌کند”
💠 سوره زخرف آیه ۳۲ : “#معیشت دنیای مردم را ما تقسیم می‌کنیم”
💠 سوره حجر آیه ۲۱ می‌فرماید: “خزانه هر چیزی در دست ماست، و نازل نمی‌کنیم آن را مگر به اندازه مشخص”

❇️ تقسیم‌بندی روزی بر اساس مصالح است یا بر اساس تلاش؟
💠 خداوند در #حدیث_قدسی می‌فرماید: “فرزندان آدم! صلاحتان را به من یاد ندهید. من می‌دانم چه چیزی صلاح شماست و نسبت به هر آنچه صلاح شما باشد، #بخل ندارم”
📎این مطالب با بیکاری منافات دارد و به معنای ترویج بیکاری نیست.

✅ خداوند روزی را تضمین کرده است.
💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: “اگر خداوند روزی را تکفل کرده است، نگرانی تو از روز مبادا برای چیست؟ و اگر روزی تقسیم شده است برای چه این قدر زیاده‌خواهی می‌کنید؟”
💠 حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: “من تمام تورات را بررسی کرده و ۱۲ بندش را انتخاب کردم. آن را به عربی ترجمه کرده‌ام و روزانه سه بار نگاهش می‌کنم”
🔸یکی از آن ۱۲ فراز اینست که خداوند به انسانها توصیه می‌کند: “فرزندان آدم! واجبات من به عهده تو است و روزی تو به عهده من است. اگر تو فرائض و واجبات را انجام ندهی و از مسؤولیتت نسبت به من شانه خالی کنی، من از آن عهدی که نسبت به تو بسته‌ام شانه خالی نمی‌کنم و روزی تو را می‌دهم”
👈 یعنی شرط روزی، #ایمان نیست. پس چرا نگران هستیم؟

💠 در #حدیث دیگری آمده است: “ای فرزند آدم! با من با #انصاف رفتار نمی‌کنی. من به وسیله #نعمتهایی که به تو می‌دهم با تو #دوستی می‌کنم؛ ولی تو با #گناه و نافرمانی از درِ دشمنی وارد می‌شوی. #خیر من بسوی تو نازل می‌شود؛ اما #شر تو به سوی من می‌آید. ای فرزند آدم! هر روز و شب فرشته‌ای نزد من می‌آید و گزارش اعمال بد تو را می‌دهد. اگر نمی‌گفتند این پرونده عمل برای کیست و تو فقط می‌شنیدی که چه چیزی در آن هست، هر آینه با صاحبش دشمنی می‌کردی؛ ولی من با تو دشمنی نمی‌کنم و روزی تو را میدهم”

✅ رزق به معنای بخشش و عطای مستمر و همیشگی است، خواه دنیوی و خواه اخروی، خواه مادی و خواه معنوی که برای حیات بشر و ادامه آن لازم باشد.
🔸یکی از مهمترین روزی‌های ما بحث یقین است. ولی ما هیچ وقت از خداوند نسبت به این بحث، درخواستی نداشته‌ایم.

🔴 از جمله ثمرات #یقین :
1️⃣ ستون ایمان، یقین است.
2️⃣ امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: “اولین لازمه یقین، #صبر است”
3️⃣ همچنین می‌فرمایند: “یقین، علت #اخلاص است”
یعنی اگر کسی می‌خواهد #نیت و عملش خالص باشد و از ریا و شرک دور باشد، راهش اینست که به یقین برسد.
4️⃣ در حدیث دیگری فرمودند: “استدلال می‌شود بر یقین اشخاص به اینکه آرزوهای کوتاه، و اخلاص در عمل و نسبت به #دنیا زهد داشته باشند”
5️⃣ و در روایتی فرموده‌اند: ” #زهد (بی رغبتی) انسان به آنچه که فناپذیر است (دنیا) به اندازه یقین او به آخرت است”
🔸اگر کسی بخواهد زهد پیدا کند، باید یقین به آخرت پیدا کند. یقین به آخرت باعث تغییر سبک زندگی است.


حجةالاسلام والمسلمین #علویتهرانی گزیده جلسه ۱، #روزیحلال
@Fares_ir


دسترسی به فایل این جلسه در سایت 👇:
http://www.fares.ir/post/842

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.