مقصود از تجلي و ظهور اسماء الهي در آفرينش چيست؟

مقصود از تجلي و ظهور اسماء الهي در آفرينش چيست؟

بنابراين حق مطلب يكي از دو تفسير اخير است و يا هر دو توأم با هم. مرحوم علامه طباطبائي در تفسير الميزان بعد از اشاره به مسأله اسم اعظم چنين مي‏گويد «نامهاي خداوندي عموماً، و اسم اعظمش خصوصاً، هرچند در عالم هستي و وسائط و اسباب نزول فيض در اين جهان مؤثر است، ولي تأثير آن مربوط به حقايق اين اسماء است نه خود الفاظي كه دلالت بر آن مي‏كند و نه به معاني متصوره در ذهن»3 اين سخن نيز تأكيدي است بر آنچه در بالا گفته شد.
مرحوم علام طبا طبايي در اين مورد مي فرمايد:
نوع مردم تصور مي كنند كه اسم اعظم الهي، اسمي لفظي از اسماي الهي است كه اگرخدا را با آن بخوانيم، دعاي ما را اجابت مي نمايد. اما از آنجا كه آنها چنين اثري را در هيچ يك از اسماي معروف خداوند نيافته اند، حتي در اسم اللّه، معتقد شده اند كه اين اسم مركب است از حروفي ناشناخته و رمزي. برخي از كساني كه اهل دعا و به ظاهر متخصص در ادعيه اند نيز معتقدند كه دلالت اسم اعظم به طبع است نه به وضع لغوي. البته حروف اسم اعظم با توجه به نياز و مورد تركيبات گوناگون به خود مي گيرد.

پاسخگویی به سوالات دینی http://pasokhgoo.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.