روشمندی تفسیر قرآن
#تفسیر_امین | روشمندی تفسیر قرآن
به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 (http://custom-emoji://5830241228976820281?562) در سومین شماره از این مجموعه، روشمندی تفسیر حضرت آیتالله خامنهای و بهرهگیری ایشان از روش «اجتهادی جامع» تبیین شده است.
🔹 (http://custom-emoji://5891129146381178534?563) تفسیر حضرت آیتالله خامنهای مانند دیگر مفسران بزرگ، روشمند است. از منظر ایشان، بهترین روش تفسیر قرآن و فهم دین، «روش اجتهادی» است. از اینرو فهم اجتهادی دین و قرآن کریم، همیشه مورد تأکید ایشان بوده است. از منظر ایشان «اجتهاد یک مِتُد است، یک شکل است، یک طریقه است، رفتارى است در فهمیدن، کیفیّتى است در مشى به سمت حقیقت.» (۱۳۶۹/۱۱/۴) نکته مهم اینکه «شیوهای که علمای دین ما، فقهای ما در استفادهی از آیات و روایات دارند، یک شیوهی تجربه شده است، یک متد علمىِ پخته شده و رسیده و کاملاً آزموده شده است.» ۱۳۸۸/۰۷/۲۸
🔹 (http://custom-emoji://5890831642586518145?564)از این متد، با نام «روش فقاهتی» نیز یاد میکنند؛ البته ایشان فقاهت را به معنای عام میدانند و آن را در فقاهت مصطلح منحصر نمیکنند. از منظر ایشان «فقاهت یک روش و شیوه استنباط است؛ علم است… هر کس از هر جا رسید نمیتواند از قرآن و سنّت استنباط کند؛… البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیع فقاهت، داخل در فقاهتند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند، دیگر چیزی از دین باقی نمیماند.» ۱۳۷۴/۰۸/۱۰
🔹 (http://custom-emoji://5891129146381178534?565)نکتهی دیگر اینکه روش «تفسیر اجتهادی»، اگر با مراجعه به تمام منابع فهم قرآن باشد، به آن روش «اجتهادی جامع» میگویند. کاملترین و جامعترین روش تفسیر قرآن کریم همین روش است. در این روش، مفسر تلاش میکند تمام توان خود را برای کشف منظور و مقصود خداوند از آیات به کار گیرد. به این معنا که از همهی منابع برای تفسیر قرآن استفاده میکند. بهترین حالت در این روش این است که مفسر، قرآن را به عنوان منبع اصلی قرار میدهد و در کنار آن از روایت، عقل و علم نیز بهره میبرد. روش تفسیری حضرت آیتالله خامنهای از این نوع است.
🔹 (http://custom-emoji://5890831642586518145?566)با این توصیف، مفسر به علوم بسیاری باید تسلط داشته باشد. برخی دانشمندان، تفسیر قرآن را برای کسانی شایسته میدانند که دارای علوم لغت، نحو، صرف، اشتقاق، معانى، بيان، بديع، اصول فقه، کلام، اسباب نزول، قصص، ناسخ و منسوخ، فقه، حديث، قرائت و علم موهبت باشند. (سیوطی، الاتقان، ص ۴۷۷ – ۴۷۹)
🔹 (http://custom-emoji://5891129146381178534?567)ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای این است که تمام علوم مورد نیاز را به کمک تفسیر قرآن میآورد و از مفسرانی که بدون روش یا با روش معیوب به تفسیر قرآن میپردازند، انتقاد میکنند. به عنوان نمونه در تفسیر سورهی برائت، در موارد متعددی از رشیدرضا، صاحب تفسیر المنار انتقاد میکنند. (تفسیر سوره برائت، ص۲۷۲ و ۶۳۶)
🔹 (http://custom-emoji://5890831642586518145?568)مهمتر اینکه ایشان حتی وجود این علوم را نیز برای تفسیر کافی نمیدانند؛ بلکه شرایط مهم دیگری را برای مفسر لازم میدانند. ایشان میفرمایند:
«البتّه هرکسی هم که آن مِتُد [اجتهادی] را بلد است، آن روش را بلد است، قادر [به استنباط] نیست؛ باید فکر روشن داشته باشد، باید آشنا با زمان و مکان باشد، باید نیازهای بالفعل جوامع بشری و جوامع اسلامی را بشناسد، باید دشمن را بشناسد، نحوهی دشمنیهای او را بداند.» ۱۳۹۴/۳/۱۴
🎤 (http://custom-emoji://5850685410744733766?569) #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 (http://>\custom-emoji://6037338835388469605?570) (http://%3E)Farsi.Khamenei.ir