خانه » اسلام شناسي » امام زمان (عج) » کتاب : قيام و انقلاب مهدی ( ع ) » قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ
23  

قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ

قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ
قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ
متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
چاپ سيزدهم : 12 ارديبهشت 1373
ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار
استاد شهيد )

مقدمه چاپ ششم

اين كتاب كه مجموعا دو بخش غير مرتبط با يكديگر است ، بخش يكم آن‏
با همين عنوان ابتدا به صورت مقاله‏ای كوتاه و مختصر در يك نشريه دينی‏
در تهران منتشر شد و سپس مطالبی بر آن افزوده شد و به صورتی كه در
چاپهای اول تا چهارم ملاحظه شده است در آمد . اما بخش دوم كه عنوان ”
شهيد ” دارد ، تفصيل يافته يك سخنرانی در شب عاشورای سال 1393 هجری‏
قمری در تهران است . و تا آنجا كه من اطلاع دارم بخش دوم به عربی و به‏
تركی استانبولی ترجمه شده است . ترجمه عربی را هنوز نديده‏ام اما از
ترجمه تركی چند نسخه‏ای برايم فرستاده‏اند .
اين چاپ نسبت به چاپهای قبل دو مزيت دارد : يكی اينكه اصلاحات‏
مختصری در برخی عبارات ، خصوصا در بخش دوم به عمل آمد ، ديگر آنكه بطور
متفرق در حدود ده صفحه به اصل مطالب در هر دو بخش افزوده گشت .
آنچه در بخش يكم آمده است فلسفه تاريخ نيست ، بلكه بررسی يك ايده‏
اسلامی از ديدگاه فلسفه تاريخ است و ضمنا اشاره‏ای به فلسفه تاريخ از
ديدگاه قرآن و معارف اسلامی هست . اين بخش اشتياق فراوانی در خوانندگان‏
بر انگيخته است كه مفصلا بحث فلسفه تاريخ را از ديدگاه معارف اسلامی به‏
صورت همه جانبه مطرح كنيم . اين بنده در حدود سه سال است كه درسی را به‏
اين مبحث فلسفی و اجتماعی اختصاص داده‏ام و از نظر خودم به نتايج شگرف‏
و بزرگی رسيده‏ام . قسمتی از مبحث در كتابی كه هم اكنون به نام ”
مقدمه‏ای بر جهان بينی اسلامی ” در دست تأليف دارم تحت عنوان ” جامعه‏
و تاريخ ” آورده شد . اميدوارم توفيق حاصل كنم همه را يك جا به دوستان‏
عزيز اهدا نمايم . از خداوند متعال مدد و توفيق مسئلت دارم .
بيستم جمادی الثانيه / 1398 هجری قمری
مرتضی مطهری

قيام و انقلاب مهدی ( ع ) از ديدگاه فلسفه تاريخ

باسمه تعالی
انديشه پيروزی نهائی نيروی حق و صلح و عدالت بر نيروی باطل و ستيز و
ظلم ، گسترش جهانی ايمان اسلامی ، استقرار كامل و همه جانبه ارزشهای‏
انسانی ، تشكيل مدينه فاضله و جامعه ايده‏آل ، و بالاخره اجراء اين ايده‏
عمومی و انسانی به وسيله شخصيتی مقدس و عاليقدر كه در روايات متواتر
اسلامی ، از او به ” مهدی ” تعبير شده است ، انديشه‏ای است كه كم و
بيش همه فرق ومذاهب اسلامی – با تفاوتها و اختلافهائی – بدان مؤمن و
معتقدند .
زيرا اين انديشه ، به حسب اصل و ريشه ، قرآنی است . اين قرآن مجيد
است كه با قاطعيت تمام ، پيروزی نهائی ايمان اسلامی ( 1 ) ، غلبه قطعی صالحان و متقيان ( 2 ) ، كوتاه شدن دست‏
ستمكاران و جباران برای هميشه ( 3 ) و آينده درخشان و سعادتمندانه بشريت‏
( 4 ) را نويد داده است .
اين انديشه بيش از هر چيز مشتمل بر عنصر خوشبينی نسبت به جريان كلی‏
نظام طبيعت و سير تكاملی تاريخ و اطمينان به آينده ، و طرد عنصر بدبينی‏
نسبت به پايان كار بشر است ، كه طبق بسياری از نظريه‏ها و فرضيه‏ها
فوق‏العاده تاريك و ابتر است .

پاورقی :

1 – هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دين الحق ليظهره علی الدين كله و

لوكره المشركون »- توبه / 33 وصف / . 9

2 – و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادی‏

الصالحون »- انبيا / . 105

3 – و نريد ان نمن علی الذين استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و
نجعلهم الوارثين و نمكن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم‏

ما كانوا يحذرون »- قصص / . 5

4 – قال موسی لقومه استعينوا بالله و اصبروا ، ان الارض لله يورثها
من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين »- اعراف / . 128

 

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.