فاطمه زهرا(ع) الگوي زنان مسلمان در انتخاب همسر 1

فاطمه زهرا(ع) الگوي زنان مسلمان در انتخاب همسر 1
حضرت فاطمه (ع) در انتخاب همسر توجهي به مال و ثروت نداشت و آنچه در نظر او مهم بود، شخصيت انساني و سرمايه اخلاقي شوهر بود . از آن طرف هريک از رجال قريش و بزرگان و ثروتمندان آرزوي وصلت با خاندان رسالت و داشتن همسري مانند فاطمه (ع) را در سر مي پروراندند و گاه و بي گاه از او خواستگاري مي کردند، ولي پيامبر (ص) با هيچکدام موافقت نمي کرد و مي فرمود: تعيين همسر دخترم با خداست و من منتظر دستور خدا هستم . کساني هم که پس از پيامبر (ص) بر مسند خلافت تکيه زدند، يکي پس از ديگري او را خواستگاري نموده و همان جواب را مي شنيدند (1) .
در ميان ياران پيامبر (ص) فقط يک نفر بود که همه حدس مي زدند پيامبر مايل است دختر خود را به ازدواج او در آورد و آن حضرت علي (ع) بود .
اما از آن طرف حضرت فاطمه (ع) فقط روح بزرگ، عظمت اخلاق و ملکات فاضله علي (ع) برايش اهميت داشت، نه مال و ثروت . او مي دانست که اگر شوهر از لحاظ اقتصادي تهيدست باشد، ولي از جهت کمال و صفات برجسته انساني غني و توانگر باشد، اين توانگري معنوي و روحي، جاي فقر مالي را پر مي کند و شيرين ترين زندگي بر آن زن و شوهر ميسر مي گردد، اما به عکس اگر امتياز شوهر فقط از جهت مال باشد، ولي از لحاظ روحيات و اخلاق، ناپاک باشد، محيط آن زندگي به کانون عذاب و غم و اندوه مبدل مي گردد .
بايد گفت زهراي عالي قدر (ع) در باب انتخاب همسر يک بانوي نمونه است و دختراني که به سعادت آينده خويش علاقه مند هستند بايد در انتخاب همسر از آن حضرت پيروي کنند .
پيامبر (ص) فرمودند: «اگر علي بن ابي طالب (ع) نبود، هيچ يک از مردان جهان هم شان فاطمه نبودند (2) » .
1) مناقب آل ابي طالب: ابن شهر آشوب، ج 1، ص 365 .
2) کشف الغمه: علي بن عيسي اربلي، ج 3، ص 353 .
ادامه دارد
بانوي نمونه ( درسهايي از مکتب اسلام ، شماره 6 ، ص 81 )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.